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Control and dynamics of a gas engine employing multiple combustion technologies

Research Project

Project/Area Number 15K05819
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Thermal engineering
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Yamasaki Yudai  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (60376514)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上道 茜  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 助教 (10734155)
Research Collaborator KANEKO shigehiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsエンジン / 燃焼 / エンジン制御 / コ-ジェネレーション
Outline of Final Research Achievements

Aiming at improvement of thermal efficiency and stable operation of stationary small gas engine, new idea to combine different combustion mode achieved in each cylinder of multi-cylinder engine was proposed. Specifically, HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) combustion was realized using exhaust gas including hydrogen and carbon monoxide generated by rich SI combustion (fuel reforming) in another cylinder with city gas 13 A or methane. HCCI combustion characteristic was clarified when changing equivalence ratio of rich SI combustion and DEGR ratio of HCCI combustion. The appropriate operating conditions of both cylinder were also organized, and a highly efficient operation control algorithm was proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

天然ガスを原料とする都市ガスや,その主成分であるメタンを燃料として,燃料リッチの条件でエンジンによって出力を取りながら改質し,さらに,その改質ガスを利用して高効率,低公害なHCCI運転が可能であることを示した。またその燃焼解析結果をもとに,適切な運転制御アルゴリズムを提案した。着火の生じにくいメタンを主成分とする燃料でHCCI燃焼を行う手法を明らかにした点に学術的意義がある。また,小型のガスエンジンを高効率化する技術は,エネルギーのベストミックスが議論される中で重要な役割を果たす分散型電源の価値を変えるものとなり,また自動車用エンジンへ応用,高効率化も考えられ,社会的意義も高いものである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Dedicated EGRを用いたガスエンジンシステムにおける複数燃焼モードの併用2019

    • Author(s)
      竹内智顕,山崎由大,上道茜,金子成彦
    • Journal Title

      日本機械学会論文集

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007550801

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Influence of mock reformed gas by over-rich SI combustion on HCCI combustion fuelled by methane2017

    • Author(s)
      三好正城,山崎由大,金子成彦,上道茜
    • Journal Title

      Transactions of the JSME (in Japanese)

      Volume: 83 Issue: 847 Pages: 16-00391-16-00391

    • DOI

      10.1299/transjsme.16-00391

    • NAID

      130006943735

    • ISSN
      2187-9761
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Dedicated EGRを用いたガスエンジンシステムにおける複数燃焼モードの併用2018

    • Author(s)
      竹内智顕,山崎由大,上道茜,金子成彦
    • Organizer
      日本機械学会第23回動力・エネルギー技術シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] メタンを燃料とする過濃SI運転時の燃焼および排気特性2017

    • Author(s)
      柿木将,三好正城, 山崎由大,上道茜,金子成彦
    • Organizer
      第22回動力・エネルギー技術シンポジウム
    • Place of Presentation
      豊橋商工会議所(愛知県豊橋市)
    • Year and Date
      2017-06-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 過濃SI燃焼による筒内燃料改質がメタンHCCI燃焼に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      三好正城,山崎由大,上道茜,金子成彦
    • Organizer
      日本機械学会第21回 動力・エネルギー技術シンポジウム
    • Place of Presentation
      横浜市開港記念会館(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-06-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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