Project/Area Number |
15K06381
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Town planning/Architectural planning
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Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
TAKAHASHI Gihei 東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (60058162)
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Research Collaborator |
SUGAWARA Maiko
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 東アジア / バリアフリー / ユニバーサルデザイン / 障害者の参加 / バリアフリー法 / 日中韓 / ユーザー参加 / 法制度 / 都市・建築 / バリアフリー環境 / 公共施設 / ユーザー評価 / 都市環境 / 交通環境 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study was carried out to summarize the achievement points of the development of barrier-free (BF) design in Japan, China, and Korea, and to examine how persons with disabilities view BF environments in their respective countries. The following three findings were revealed: 1) although rapid progress has been made since 2008 in the promotion of BF design in China, this trend can be observed only in urban areas and China has been slow in encouraging persons with disabilities to participate in BF projects; 2) the 2015 revision of BF law in Korea has given persons with disabilities the legal right to participate in BF projects; and 3) although legal provisions governing the involvement of persons with disabilities in Japan are far from being conclusive, the effort towards enabling persons with disabilities to participate in and evaluate BF projects is gaining great momentum.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、3か国によるバリアフリー化の変遷が異なっているが、共通課題としては、大規模施設のバリアフリー整備から始まり、より身近な生活環境のバリアフリー化へと動きが強まっていることが把握できた。また、法制度やバリアフリー整備基準については、日中韓とも国際的なバリアフリー・ガイドラインの動きや国際的な大規模イベントの際に、法的整備が進展している。基準の根拠も、部分的に相互に影響し合っていることが分かる。インバウンドが急増している我が国の今後のバリアフリー化については、少なくとも、東アジア諸国との共通的整備を議論しながらバリアフリー整備を促進する必要があり、本研究の意義がある。
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