Project/Area Number |
15K07621
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Agricultural science in management and economy
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Research Institution | Tokyo University of Agriculture |
Principal Investigator |
KIKUCHI Masaya 東京農業大学, 国際食料情報学部, 准教授 (30445689)
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Research Collaborator |
TAKENO Masatoshi
FURUYA Takeshi
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 開発輸入 / 冷凍野菜のフードシステム / 市場構造 / 企業行動 / 原料調達 / 中国 / 仕入先の広域化 / 新興産地 / 冷凍野菜 / 安定供給 / 価格 / 品質 / 開発輸入業者 / 国内製造業者 / 連携 / 食料品の開発輸入 / フードシステム / 主体間の関係変化 / 中国産冷凍野菜 / 国産冷凍野菜 |
Outline of Final Research Achievements |
In the import of frozen vegetables, Japan has been depending on China. However, China decreases a share for Japan conspicuously in late years. Therefore, this trade is approaching a turning point. Under these circumstances, in the present study, I clarified the next point. I clarified the cooperation among developmental importers and domestic manufacturers. Moreover, through this discussion, I also found the fact that developmental importers have a positive impact on the performance of domestic manufacturers. As a result, recently leading developmental importers have served as major market channels for those manufactures handling domestic products. Besides, I elucidated the actual situation of supplied frozen vegetables that leading developmental importers added it to the tradition production era of the coastal place and went into the inland.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内製造業者に対して大手開発輸入業者がプラスの効果を与えていることが解明されたが、この研究結果からは、農林漁業の振興や農山村漁村の活性化において6次産業化や農商工連携等が推進されているなか、その新たなアプローチ方法として専門性を有する輸入業者の機能の活用が有益と示唆される。また、経済環境の変化が著しい中国に過度に依存することへの警戒から、製造業分野では同国以外にも拠点を有すべきという観点で「チャイナプラス1」という用語が存在するが、内陸部への広域化という研究結果からは、農産加工品の場合、伝統産地の沿岸部プラス他国となる前に、伝統産地の沿岸部プラス内陸部の新興産地という段階の存在が示唆される。
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