Project/Area Number |
15K08566
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Medical sociology
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
SUGIMOTO Naomi 慶應義塾大学, 看護医療学部(藤沢), 教授 (70288124)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大西 弘高 東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 講師 (90401314)
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Research Collaborator |
SAKAI Ikuko
FUJINUMA Yasuki
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 多職種連携 / 医師・看護師関係 / コミュニケーション教育 / 看護師・医師関係 / 医歯薬学教育 / 多職種連携教育 / コミュニケーション能力 / 医療コミュニケーション学 |
Outline of Final Research Achievements |
Twenty doctors and twenty-two nurses participated in the interview on interprofessional work (IPW). Doctors reported many incidents where: a)nurses' report / check is inadequate, b) nurses have different priorities over various procedures, or c) nurses demand immediate decisions when doctors want to wait for patients' reactions / responses to certain procedures. Nurses, in contrast, mainly reported cases in which: doctors a) fail to make prompt / adequate requests, b) are late in changing prescriptions or permitting discharge, or c) conduct unethical behavior. Twenty-one each of doctors and nurses participated in an PW training designed with the 144 episodes reported above. Self-report on IPW competence went up from "prior to training" to "immediately past training" and yet to "1-3 month(s) after training." The program evaluation was high for interactive designs and realistic examples, but low for time management, applicability in actual practice or clarity of training goals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
既存の職種間連携教育研究の多くが、医療系学生へのアンケート調査などから得られた知見に基づいて設計され、その効果測定も卒前教育の枠組みの中で行われているのに対し、本研究では現職の看護師・医師へのトレーニングおよび事後の効果測定・インタビュー調査を実施した。これにより、既存のトレーニング・研修よりさらに実践的な内容・方法による連携教育が可能になると予想される。さらには、不適切な協働を原因とする医療職の「燃え尽き症候群」や離職を減らすことが期待できる。また患者や家族にとっては、看護師・医師間の円滑な連携により、より適切な治療や療養生活が可能となる。
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