• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and assessment of a nurse-doctor decision-making process training

Research Project

Project/Area Number 15K08566
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Medical sociology
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

SUGIMOTO Naomi  慶應義塾大学, 看護医療学部(藤沢), 教授 (70288124)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大西 弘高  東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 講師 (90401314)
Research Collaborator SAKAI Ikuko  
FUJINUMA Yasuki  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords多職種連携 / 医師・看護師関係 / コミュニケーション教育 / 看護師・医師関係 / 医歯薬学教育 / 多職種連携教育 / コミュニケーション能力 / 医療コミュニケーション学
Outline of Final Research Achievements

Twenty doctors and twenty-two nurses participated in the interview on interprofessional work (IPW). Doctors reported many incidents where: a)nurses' report / check is inadequate, b) nurses have different priorities over various procedures, or c) nurses demand immediate decisions when doctors want to wait for patients' reactions / responses to certain procedures. Nurses, in contrast, mainly reported cases in which: doctors a) fail to make prompt / adequate requests, b) are late in changing prescriptions or permitting discharge, or c) conduct unethical behavior.
Twenty-one each of doctors and nurses participated in an PW training designed with the 144 episodes reported above. Self-report on IPW competence went up from "prior to training" to "immediately past training" and yet to "1-3 month(s) after training." The program evaluation was high for interactive designs and realistic examples, but low for time management, applicability in actual practice or clarity of training goals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

既存の職種間連携教育研究の多くが、医療系学生へのアンケート調査などから得られた知見に基づいて設計され、その効果測定も卒前教育の枠組みの中で行われているのに対し、本研究では現職の看護師・医師へのトレーニングおよび事後の効果測定・インタビュー調査を実施した。これにより、既存のトレーニング・研修よりさらに実践的な内容・方法による連携教育が可能になると予想される。さらには、不適切な協働を原因とする医療職の「燃え尽き症候群」や離職を減らすことが期待できる。また患者や家族にとっては、看護師・医師間の円滑な連携により、より適切な治療や療養生活が可能となる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2016

All Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Presentation] 医師と看護師が乗り越えるべきコミュニケーション上のクリテイカルポイント2018

    • Author(s)
      酒井郁子・藤沼康樹・杉本なおみ・大西弘高
    • Organizer
      第7回日本プライマリ・ケア連合学会 関東甲信越ブロック地方会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 医師・看護師を対象とする連携能力教育プログラムの開発と評価2018

    • Author(s)
      杉本なおみ・酒井郁子・藤沼康樹・大西弘高
    • Organizer
      第50回日本医学教育学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 医師・看護師を対象とする連携能力教育プログラムの開発と評価2018

    • Author(s)
      杉本なおみ・酒井郁子・藤沼康樹・大西弘高
    • Organizer
      第50回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 二職種間意思決定プロセスを円滑にする 教育プログラムの開発と評価(1) 医師・看護師間連携のクリティカルポイント調査2016

    • Author(s)
      杉本なおみ 酒井郁子 藤沼康樹 大西弘高
    • Organizer
      第9回日本保健医療福祉連携教育学会学術集会
    • Place of Presentation
      昭和大学 旗の台キャンパス (東京都)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi