Postgraduate training program established to enhance nurses' clinical decision-making skills
Project/Area Number |
15K11501
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Tokyo Health Care University (2018) The University of Tokyo (2015-2017) |
Principal Investigator |
Yamahana Reiko 東京医療保健大学, 看護学部, 講師 (40642012)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 美穂 公益財団法人がん研究会, 有明病院 看護部, 副部長 (70645712)
池田 真理 東京女子医科大学, 看護学部, 教授 (70610210)
大堀 昇 いわき明星大学, 看護学部, 教授 (60589076)
山本 則子 東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 教授 (90280924)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 看護継続教育 / フィジカルアセスメント / フィジカルイグザミネーション / 看護実践 / 臨床判断 / 卒後継続教育 / 看護師教育 / フィジカルイグザミネーションスキル / 教育プログラム / 観察方法 |
Outline of Final Research Achievements |
Nurses need to observe physical signs and information in order to make accurate judgments in clinical practice. In this study, 15-physical exam technique thought necessary in nursing practice were considered. The information gathered using said techniques can help nurses to detect abnormalities in patients; yet only 60-70% of them were practiced by nurses on a daily basis. One reason cited for not doing so wa a lack of knowledge or skills. In response, a training program was developed, consisting of pre-learning and role-play exercises, aimed at checking their ability to perform these techniques and ensuring the participants understood the significance of their assessment. After the training, the physical examination techniques were practiced regularly by more nurses; the program helped nurses to act appropriately based on patient symptoms and information, leading to better early detection of abnormalities and faster interventions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
臨床実践を行う看護師に必要な15項目の身体を診る技術は、バイタルサインとして日々観察している技術や手術前後、化学療法などの治療前後に観察が必要な項目であった。この15項目は患者の有害事象を早期に発見することにつながる技術であり、安全な医療提供に繋がり、異常が重篤化する前の対処は早期回復にもつながり得る。これらの技術を確実に実施することが求められるが、卒後教育では初期の新人教育で行われるのみであることが多い。これらの技術を新人看護師だけではなく、各部署の中核を担う中堅看護師、特に看護師教育を担う実践者に実施するプログラムの開発は、部署全体の実践を高め患者アウトカムを変えていくものと期待される。
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Report
(5 results)
Research Products
(2 results)