• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

the development and evaluation of "learning to learn for nurses program" among senior year of college students.

Research Project

Project/Area Number 15K11521
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionSt. Luke's International University

Principal Investigator

MIURA Yuriko  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 助教 (70709493)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 桑本 暢子 (大久保暢子)  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (20327977)
松谷 美和子  国際医療福祉大学, 成田看護学部, 教授 (60103587)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords専門職開発 / 自己調整学習 / 自己調整学習方略 / 自律的学習 / 看護基礎教育 / 移行期教育 / 看護教育学 / 新卒看護師 / 専門職能開発 / 基礎看護教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to develop and evaluate “Learning to Learn for Nurses Program”, that promoting competency for professional development. This program consisted of implementation methods of ”reflection”, “expand learning”, “information collection and integration”, “collaborative learning” in nursing practice situation. The findings were shown the recognition of the importance of using learning strategies were increased by .4points between the pre-test and the post-test, and satisfaction with the overall program was 8.7 on average.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

専門職開発ならびに生涯学習を継続する能力は、看護専門職のコンピテンシーの1つとして位置づけられる。本研究では、抽象的に捉えられてきた「学びを継続する能力」を、具体的に育成するための学習内容と方法を示し、プログラム化した点に学術的意義を有する。また、複雑・高度化する医療において、看護職自身の継続的な専門職開発の実施と組織のサポートが不可欠と言われている。本研究で示したこのような学習方法と学習支援方法は、質の高い看護を行う看護職を育成しマンパワーを確保につながる点で、医療への社会的のニーズに応えるものある。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 実習につながる思考力を育成する授業デザイン~「情報に気づくトレーニングを行う」「学習の仕方を学ぶ」「技術の適応を考える」授業2018

    • Author(s)
      三浦友理子
    • Journal Title

      看護人材教育

      Volume: 15(5) Pages: 54-59

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 看護系大学4年生の学修特性と学修成果2017

    • Author(s)
      松谷美和子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「臨床判断モデル」を用いた教授方法の検討2016

    • Author(s)
      三浦友理子
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Place of Presentation
      京王プラザ(東京・新宿)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 看護系大学生の自律的学習に関連する要因の検討2015

    • Author(s)
      三浦友理子
    • Organizer
      第35回日本看護科学学会学術大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2015-12-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi