• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of nursing process education system by simulated reality practice

Research Project

Project/Area Number 15K11524
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionTokyo University of Technology

Principal Investigator

OTA Hiroko  東京工科大学, 医療保健学部, 准教授 (30583934)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 智史  駿河台大学, メディア情報学部, 講師 (70339547)
稲葉 竹俊  東京工科大学, 教養学環, 教授 (10386766)
松永 信介  東京工科大学, メディア学部, 教授 (60318871)
Research Collaborator ITOU Masae  
SHIBUYA Keiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords看護教育学 / eラーニング / シミュレーション / シミュレーション教育 / 看護過程
Outline of Final Research Achievements

For nursing students that lack clinical experience, it is difficult to understand patients and to practice nursing. Therefore, an education system was developed where nursing students can grasp and consider nursing and support issues by coming into contact with real simulation patients during an online practical training session. The contents were based on the four concepts of Henderson’s Nursing Theory (observation, observation points, direction of assistance and assessment of the structural components of nursing) and were supported through videos, narration and written text. The scenarios comprised not only role play and conversations, but the video and structure were designed so that assessments could be conducted while being emotionally engaged with the patients.
Online-based learning can be used repeatedly, and in addition, it is an educational system that can also experientially capture familiar situations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生活体験が乏しいといわれる現在の看護学生にとって、年齢や生活背景が違う対象を理解し、看護実践することは困難をきたす。さらに臨床判断が求められている昨今、看護過程という思考過程を学ぶことは重要な要素でもあるが、初学者には難しい学習でもある。そのような中で、臨床のリアルな患者をWEB上で何度も繰り返し観察し、何が支援として必要であるかを学習する教育システムの開発は、ICTを活用した経験がある現在の学生に沿った学習支援でもある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] シミュレーションをゲームとして考える 子育てバーチャル体験教育システムを例として2018

    • Author(s)
      太田浩子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 59

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] シミュレーション授業後における看護過程実習のアセスメント内容分析(第2報)2018

    • Author(s)
      太田浩子
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シミュレーション授業後における看護過程実習のアセスメント内容分析2017

    • Author(s)
      太田浩子
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Place of Presentation
      愛知県東海市 日本福祉大学
    • Year and Date
      2017-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] シミュレーション演習に参加した学生の基礎実習におけるアセスメントの視点に関する研究2017

    • Author(s)
      太田浩子
    • Organizer
      第37回 日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] バーチャル体験による子育て学習- 乳児前期のe‐learning教育システムの開発と学習評価2017

    • Author(s)
      太田浩子
    • Organizer
      教育システム情報学会 研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床現場を想定した模擬患者シミュレーションによる授業評価分析 第2報2016

    • Author(s)
      太田浩子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      東京都中央区 東京フォーラム
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 乳児前期バーチャル子育てe-learning教育システム開発と評価2015

    • Author(s)
      太田浩子・王麗華・木内妙子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市中区)
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床現場を想定したリアル模擬患者シミュレーションによる授業評価分析2015

    • Author(s)
      太田浩子・伊藤正恵・澁谷恵子
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市中区)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi