Development of Narrative Coaching Materials for Mid-Career Nurses Based on Organized Communication Skills
Project/Area Number |
15K11538
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
|
Research Institution | Himeji Dokkyo University (2016-2018) Kobe Tokiwa University (2015) |
Principal Investigator |
INOUE KIYOMI 姫路獨協大学, 看護学部, 教授 (20511934)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森谷 満 北海道医療大学, 予防医療科学センター, 教授 (50550357)
高田 和子 国立研究開発法人医薬基盤・健康・栄養研究所, 国立健康・栄養研究所 栄養・代謝研究部, 室長 (80202951)
川島 美保 聖カタリナ大学, 人間健康福祉学部, 准教授 (90380328)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | ナラティブ / コーチング学習 / コミュニケーション / 看護師 / 学習教材 / コーチング / 新人教育 / 看護職 |
Outline of Final Research Achievements |
Aims and objectives of this research are to focus on narrative coaching program materials for mid-career nurses (practical instruction nurses) who educate newly graduated nurses. We, researchers evaluated our previous programs for nursing students and summarized mid-career nurses' opinions. For instance, we interviewed them what they learned and how they built better relationships. Therefore, we define the problems and figure out problem-solving techniques. Also, we discussed practical implications for educators. Based on the results obtained, we plan, develop, evaluate and organize these training programs. These programs are effective communication tools for healthcare professionals.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
看護職は離職率の高い職種であり、転職や離職に関係する要因も多様である。厚生労働省は、ガイドラインを設けて、各医療機関において看護職員研修の推進を図っている。本研究の成果であるナラティブ・コーチング学習プログラムは、新人教育を担当する中堅看護師の「役割行動」上の悩みやコミュニケーション課題に対応するものであり、ナラティブの語りと意味づけ、コーチングの未来志向と行動の探索を融合して、学習者自らの成長につながる機会を提供する研修プログラムに寄与する可能性がある。また、看護職だけでなく、多くの保健医療職種に活用できると考える。
|
Report
(5 results)
Research Products
(8 results)