• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a nurse training program for clinical education instructors responsible for clinical nursing competence and career development

Research Project

Project/Area Number 15K11554
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionGifu College of Nursing

Principal Investigator

Hoshino Junko  岐阜県立看護大学, 看護学部, 准教授(移行) (50369609)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古川 直美  岐阜県立看護大学, 看護学部, 教授(移行) (40290035)
橋本 麻由里  岐阜県立看護大学, 看護学部, 教授(移行) (40228424)
武藤 英理  大垣女子短期大学, その他部局等, 講師 (60724317)
西田 友子  椙山女学園大学, 看護学部, 講師 (70621762)
堀田 将士  岐阜県立看護大学, 看護学部, 助教 (30769625)
Research Collaborator KURITA Takako  
MUTO Suguri  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords看護師 / 看護管理学 / 人材育成 / 学習 / 看護実践能力 / キャリア発達 / キャリア / 臨床教育指導者
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the factor structure of learning that nurses working at a hospital acquire from clinical education in order to develop the scale of leaning from clinical education of nurses. Also, we elucidate the relationship between what nurses working in hospitals have learned so far through clinical education and clinical nursing competence.
The scale were extracted: [acquisition of basic nursing], [expanded view toward work], [self-growth as a person], [acquisition of competency to accomplish work at one’s own department], and [acquisition of autonomy as a nurse professional].
The results showed that all 13 clinical nursing competencies and 5 factors of learning were significantly associated within the coefficient range of 0.13-0.33. The results of the multiple regression analysis showed that factors of learning associated with all 13 clinical nursing competences were “acquisition of autonomy as a nurse professional” and “self-growth as a person.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、開発する看護師の臨床教育からの学習尺度について、実践ですぐに活用できるものとするために、現在、臨床教育としてすでに病院で実践されている看護師への教育を学習項目として用い、臨床で学習している看護師を対象に調査を行った。本尺度を実施することで、教育者からの教育と受け手である看護師の学習がかみ合った学習になっているのか測定することができると考える。また、看護実践能力と関連がみられた【看護職としての自律性の習得】と【人としての自己の成長】といった学習因子は、看護師が教育から学び取り自己の能力をあげることにつながっている学習であると考えられ、教育プログラムに組み入れていくことが求められる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 病棟看護師長が行っている中堅看護師のキャリア発達のための支援 -看護師のキャリア発達を促す看護師長の役割モデルの構築に関する研究より-2016

    • Author(s)
      星野純子、栗田孝子、西田友子
    • Journal Title

      日本看護学教育学会誌

      Volume: 26 Pages: 55-67

    • NAID

      40020909565

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護師長による若手看護師のキャリア発達への支援2016

    • Author(s)
      西田友子、星野純子、栗田孝子
    • Journal Title

      日本看護学教育学会誌

      Volume: 26 Pages: 43-55

    • NAID

      40021038935

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 病棟看護師長が行っている中堅看護師のキャリア発達のための支援-看護師のキャリア発達を促す看護師長の役割モデルの構築に関する研究より-2016

    • Author(s)
      星野純子,栗田孝子,西田友子
    • Journal Title

      日本看護学教育学会誌

      Volume: 26

    • NAID

      40020909565

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 病棟看護師長の看護観に関する質的帰納的分析2015

    • Author(s)
      栗田孝子,星野純子
    • Journal Title

      日本看護医療学会雑誌

      Volume: 17 Pages: 34-41

    • NAID

      40020759974

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 臨床教育による学習と看護実践能力との関連2018

    • Author(s)
      星野純子,西田友子,古川直美,橋本麻由里,堀田将士,武藤英理
    • Organizer
      第38日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 病棟看護師における臨床での教育による学習に関する尺度の交差妥当性の検討2018

    • Author(s)
      西田友子,星野純子,古川直美,橋本麻由里,堀田将士,武藤英理
    • Organizer
      第38日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師の臨床教育による学習尺度に関する検討2017

    • Author(s)
      星野純子,西田友子,古川直美,橋本麻由里,堀田将士,武藤英理
    • Organizer
      第37回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 看護実践能力とキャリア開発を担う臨床教育指導者が用いる看護師育成プログラムの構築2019

    • Author(s)
      星野純子,西田友子,古川直美,橋本麻由里,堀田将士,武藤英理
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      印刷の一誠社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi