• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support for educational of psychiatric nursing drawing on life history

Research Project

Project/Area Number 15K11818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Gerontological nursing
Research InstitutionKanagawa University of Human Services (2018)
Showa University (2015-2017)

Principal Investigator

SAKAKI Keiko  神奈川県立保健福祉大学, 保健福祉学部, 教授 (90235135)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北原 佳代  日本医療科学大学, 保健医療学部, 講師 (70389708)
石野 徳子  昭和大学, 保健医療学部, 教授 (20407406)
高野 幸子  昭和大学, 保健医療学部, 講師 (00806359)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords精神看護学 / 教育実践 / ライフヒストリー
Outline of Final Research Achievements

This study aimed at examining educational support by exploring life history of psychiatric nursing faculty in a descriptive manner. Individual interviews were conducted before analyzing the data focusing on respective impact, on educational activities, of historical and social phenomenon based on which psychiatric nursing was established as a subject, and stories of individual teachers.
The results of the analysis revealed: When teachers were required for the now separate subject of psychiatric nursing, those who hadn’t had experience in psychiatric nursing made educational contribution in response to the needs of the times; and lessons gained by each teacher from their life history have driven their educational activities. To improve their practical educational capability, it is desired to provide teachers with support that will encourage them to reflect on and utilize their own experiences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

精神看護学の科目としての独立によって、精神看護学担当教員が不足したこと、およびその社会変化に対応して、精神科臨床経験はないが精神看護学教育に携わった教員が、新たなチャレンジとして精神看護学教育を教員人生に組みこむ体験が明らかになった。また、研究参加者となった教員は、教員になる前からの生活や臨床体験、教育体験の中から自分自身のありようを問う動機を持ち教育活動に反映していた。そこから、教員が自己体験と教育体験のつながりに自覚的になれるように促進していくことの重要性が示唆された。こうしたライフヒストリーの蓄積は、教員個々がその人らしい教育活動を創出できるための知識の蓄積として学術的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 精神看護学教員とピアサポート・グループ2016

    • Author(s)
      榊惠子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 738-741

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Utilization of teacher's life history to support student's psychiatric field experiences2019

    • Author(s)
      Keiko Sakaki、Kayo Kitahara、Sachiko Takano
    • Organizer
      22th East Asian Forum of Nursing Scholors,2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 精神看護学教育を語るグループの実践2018

    • Author(s)
      榊惠子、北原佳代、魚住圭一
    • Organizer
      日本精神保健看護学会第28回学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 精神看護学の独立を振り返り見えてきたもの-平成2年(1990年)精神保健から平成9年(1997年)精神看護学設置に焦点をあててー2018

    • Author(s)
      髙野幸子、榊惠子
    • Organizer
      日本看護歴史学会第32回学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 精神看護学教員の自己の体験と教育活動-教員のライフヒストリーを通して-2018

    • Author(s)
      榊惠子
    • Organizer
      第61回日本病院、地域精神医学会総会東京大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 精神看護学教員の自己理解と成長について-教育体験からの学びを通して-2017

    • Author(s)
      北原佳代、榊惠子
    • Organizer
      第48回日本看護学会-看護教育-
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県・高松市)
    • Year and Date
      2017-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 精神看護学教員の教育体験― ある教員の語りを通してー2016

    • Author(s)
      榊惠子、北原佳代、石野徳子
    • Organizer
      日本精神保健看護学会第26回学術集会
    • Place of Presentation
      (琵琶湖ホール(滋賀県大津市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ナースの精神医学2019

    • Author(s)
      榊 惠子
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      中外医学社
    • ISBN
      9784498175020
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi