• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis and Modeling of drawings for hand drawing animation of face turning motion

Research Project

Project/Area Number 15K12126
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Kansei informatics
Research InstitutionTokyo Institute of Technology (2016-2018)
Ochanomizu University (2015)

Principal Investigator

Saito Suguru  東京工業大学, 情報理工学院, 准教授 (00323832)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords手描きアニメーション / 描画法分析 / 振り向き描写 / コンピュータグラフィクス / ノンフォトリアリスティックレンダリング / 線画 / 動画 / 作画 / アニメーション分析 / 顔描画 / 手描き / 描画分析 / セルアニメーション / 顔 / 描画 / 軌跡 / 特徴点 / 知覚
Outline of Final Research Achievements

Techniques used in hand drawing animation create expressive images acceptable without strange feeling, though those include distortions if those are assumed to be a projection of geometric shapes. However, those are difficult to be described as text or equation.
In this study, drawing techniques for turning face motion in Japanese hand drawing animation is focused. Collecting face drawn images and analysing of them with a feature extraction method, several characteristics of the techniques were clarified and visualized as face images.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、アニメーション用の作画は現場での訓練により身につけられていたが、制作システムの変化、制作費や製作期間に起因する問題により、そのような環境が減りつつある。またコンピュータの導入による製作補助に関しても、ノウハウに関して工学的に応用可能な技術的記述が見られず、実装が困難な状況である。本研究では、アニメーションでの特徴的な描き方を描画者が学習するためにも、コンピュータによる描画補助の手法を開発するためにも応用可能なアニメーションの分析法を提案している。また多次元特徴量からの分析方法については、さらに改善可能であり、描画分析法として発展する可能性を秘めている。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2015

All Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Presentation] 顔の向き毎に決定された特徴空間を用いた顔3Dモデルの投影像からのアニメ風顔画像の生成2019

    • Author(s)
      山川 圭介 齋藤豪
    • Organizer
      情報処理学会第18回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Generating anime-like face images from projected 3D models2018

    • Author(s)
      Keisuke Yamakawa, Suguru Saito
    • Organizer
      SIGGRAPH ASIA
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 顔の特徴点に基づく手描きと3DCGアニメーションの顔の特徴比較2018

    • Author(s)
      山川 圭介 齋藤豪
    • Organizer
      VCシンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 顔の特徴点にもとづくアニメーションの顔描画における特徴の分析2018

    • Author(s)
      山川圭介, 齋藤豪
    • Organizer
      情報処理学会第80回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CNNを用いたアニメキャラクタの顔方位推定2017

    • Author(s)
      森川将平、齋藤豪
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Place of Presentation
      名古屋市
    • Year and Date
      2017-03-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 手描きアニメーションの顔に対する方角知覚に関する分析2017

    • Author(s)
      高崎雄介, 齋藤豪
    • Organizer
      Visual Computing 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CNN を用いたアニメキャラクタの顔方位推定とその評価2017

    • Author(s)
      森川将平, 齋藤豪
    • Organizer
      Visual Computing 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Estimation of Face Orientations in Anime using CNN2017

    • Author(s)
      Shohei Morikawa, Suguru Saito
    • Organizer
      Computer Graiphics International
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Difference of the Facial Feature Point Loci in Turn Around Motions between 3DCG and Japanese Hand-drawn Animation2015

    • Author(s)
      Ai Miyata, Suguru Saito
    • Organizer
      VRCAI2015
    • Place of Presentation
      兵庫県神戸市
    • Year and Date
      2015-10-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特徴点の軌跡に基づく3DCGアニメーションと日本のセルアニメーションの振り向き描画 の比較2015

    • Author(s)
      宮田 愛, 齋藤 豪
    • Organizer
      Visual Computing/グラフィクスとCAD合同シンポジウム2015
    • Place of Presentation
      兵庫県姫路市
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi