• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on True Status of Science & Mathematics Education and Modern Reconstruction of Historical Roots and Valuable Teaching Materials by Search for Students' Notes and Documents in Meiji-Taisho Era

Research Project

Project/Area Number 15K12373
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Kobayashi Akizo  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 名誉教授 (10018822)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡野 勉  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (30233357)
土佐 幸子  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (40720959)
伊藤 克美  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (50242392)
岸本 功  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (60399433)
興治 文子  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (60409050)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ITOH TOSHIAKI  愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (40295572)
Research Collaborator 木村 初男  名古屋大, 名誉教授
森田 龍義  新潟大, 名誉教授
生源寺 孝浩  元京都橘大学, 教授
森本 雄一  ファラデーラボ
川勝 美早子  島津製作所操業記念資料館
和澄 利男  にいがた県民教育研究所
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords授業筆記の探索・分析・解明 / 理数教案筆記の探索・分析・解明 / アクティブ・ラーニング授業法 / ICT・IoT活用能動学習法 / 明治大正理数教育文書集 / 巨大風船力学実験装置 / 自作簡易滑走台とスマートカート / 価値ある理数教育の現代的再構成 / 理数授業筆記の探索研究 / 理数教案筆記の調査分析 / 理数授業記録の探索解読 / 能動学習法の源流・価値・再構成 / ICT・IoT活用能動学習法で再構成 / 巨大風船実験とアトウッド装置 / 明治中期科学教育の新実態 / アクティブ・ラーニング型授業法 / 開発主義的授業法 / 原子・分子論と階層的自然観 / 教育実習教案筆記 / 小学校生徒用物理書 / 高等小学校生徒授業筆記 / 世界トップレベルの理数教育
Outline of Final Research Achievements

We searched various students' notes on science education since Meiji Era by visiting many archival sites of near regions as Niigata, Kanto and Hokuriku but also far regions of all Japan. We studied digitalized and data-based documents to disclosed how science was taught by various translated science text books and also by those of Japanese style written by Japanese authors. We explored how Japanese teachers developed their own styles of teaching based on Japanese culture. We clarified how Japanese science education cached up to the top of the worlds by developing global connections with European and American in Meiji 150th. We are promoting to clarify the historical roots of Active Learning (AL) science education and we are developing ICT-IoT-based AL modules on science by our various hands-on tools for modern reconstructions of historically valuable teaching materials in Meiji to get deep conceptual understanding, those were not well achieved despite of various historical challenges.

Report

(3 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (64 results)

All 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (26 results) (of which Open Access: 23 results,  Acknowledgement Compliant: 12 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (34 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 5 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 水たまりの静力学とその実験用教材2017

    • Author(s)
      岸本功,赤間俊介,小柳翔太,小杉真登,佐藤智宏
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 9-2 Pages: 65-70

    • NAID

      120006761657

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 明治期の物理教科書における力のベクトル表現2017

    • Author(s)
      神村圭佑,興治文子,小林昭三
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 9-2 Pages: 71-82

    • NAID

      120006761658

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 浮力に関する誤概念研究 : 形状に着目して2017

    • Author(s)
      土佐幸子,田澤美麻梨,松田琴
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 9-2 Pages: 83-90

    • NAID

      120006761659

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学びを助けるアクティブ・ラーニングとは?―日米中の物理授業比較から2016

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Journal Title

      大学の物理教育

      Volume: vol.22 Pages: 64-67

    • NAID

      130005416269

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 明治22年高等小学校児童「理学筆記」に依拠した簡易物理実験の実態2016

    • Author(s)
      興治文子,小林昭三,山本裕太
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 9-1 Pages: 1-11

    • NAID

      120006759783

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] カー時空における光の軌道の3次元的な図示について2016

    • Author(s)
      岸本功,小畑均,近藤雄太
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 9-1 Pages: 27-44

    • NAID

      120006759784

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 明治以来の理数教育文書に基づく日本の理数教育史と国際的連関の研成・現代的再構成の実例2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Journal Title

      2016年自然科学教育の研究と実践-科学教育研究協議会第63回全国研究大会の記録CD版

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 明治授業筆記の探索分析と価値ある科学教育の内容・目標・方法の再構成2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Journal Title

      第33回物理教育研究大会発表予稿集

      Volume: - Pages: 33-34

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教科書の変遷から探る力のベクトル表現2016

    • Author(s)
      神村圭佑,興治文子,小林昭三
    • Journal Title

      第33回物理教育研究大会発表予稿集

      Volume: - Pages: 55-56

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 明治以来の理数授業の筆記で探る各地の科学教育の再発見とその現代的再構成・新展開2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Journal Title

      日本リメディアル教育学会・第12回全国大会発表予稿集

      Volume: - Pages: 70-71

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 明治後授業筆記収録庫で辿る能動学習型理数教育の進展とICT基盤上での現代的再構成2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Journal Title

      『2016PCカンファレンス論文集』CIEC(コンピュータ利用教育協議会)発行

      Volume: - Pages: 101-104

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 理科教材史を踏まえた小学校理科における実験・観察の気づきを深めるICT活用2016

    • Author(s)
      興治文子・中山大地・小林昭三・神村圭佑
    • Journal Title

      『2016PCカンファレンス論文集』CIEC(コンピュータ利用教育協議会)発行

      Volume: - Pages: 131-134

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 大学における平和に寄与する科学の探求と軍事研究問題2016

    • Author(s)
      小林昭三
    • Journal Title

      『にいがたの教育情報』にいがた県民教育研究所

      Volume: .120 Pages: 81-89

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教育のための話題 : ちょっと変わった水圧の実験2016

    • Author(s)
      伊藤克美,八木洋文
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 8-2 Pages: 77-85

    • NAID

      120006755835

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成系学部初年次における放射線物理教育の実践2016

    • Author(s)
      岸本功,八木文ー
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 8-2 Pages: 87-96

    • NAID

      120006755837

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 連星系からの重力波放射の方向依存性について2016

    • Author(s)
      遠藤霞,岸本功
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編

      Volume: 8-2 Pages: 97-116

    • NAID

      120006755832

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国定教科書(第2 期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向 : 初等数学としての分数論の形成に注目して2016

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Journal Title

      教授学の探究 北海道大学大学院教育学研究院教育方法学研究室

      Volume: 30 Pages: 89-112

    • NAID

      120005702366

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1886年埼玉県小学校教則と小学校及小学教場教則綱領2016

    • Author(s)
      伊藤稔明
    • Journal Title

      人間発達学研究 Aichi Prefectural University

      Volume: 7 Pages: 13-24

    • NAID

      120005820293

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 明治期授業筆記が紐解く物理教育の源流と現代への具現化2016

    • Author(s)
      興治文子
    • Journal Title

      日本物理学会第72回年次大会概要集・若手奨励賞受賞記念講演論考

      Volume: 71巻2号 Pages: 3365-3366

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 授業筆記や教案筆記で探る明治期理数教育の実相・価値とその現代的な再構成2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子,神村圭佑
    • Journal Title

      日本リメディアル教育学会・第11回全国大会発表予稿集

      Volume: 第11回全国大会 Pages: 81-89

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 授業筆記や教案録で探る明治からの能動学習型理数教育の深化と現代的再構成2015

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子,神村圭佑
    • Journal Title

      『2015PCカンファレンス論文集』(CIEC発行)

      Volume: 2015PCC Pages: 251-254

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ウェブカメラを用いた力の表現をリアルタイムに可視化する教材開発とその評価2015

    • Author(s)
      神村圭佑,興治文子,小林昭三
    • Journal Title

      『2015PCカンファレンス論文集』(CIEC発行)

      Volume: 2015PCC Pages: 71-74

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 明治以降の修身筆記で探る道徳教育等の変遷―明治戦争史の偽造に起因する日本の禍機2015

    • Author(s)
      小林昭三
    • Journal Title

      『にいがたの教育情報』(にいがた県民教育研究所)

      Volume: No.117 Pages: 39-51

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Obstacles for learning introductory college physics in Japan: Identifying factors from a case study2015

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Journal Title

      2015 PERC proceedings

      Volume: 2015PERC Pages: 327-330

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒のアクティブ・ラーニングを促す探究的理科指導法―国際比較研究を基に2015

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Journal Title

      物理教育(物理教育学会発行)

      Volume: 36 Pages: 139-144

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学物理の初年次学習における困難-多視点からの調査結果を用いて要因を探る-2015

    • Author(s)
      土佐幸子, 岸本功
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 8 Pages: 21-28

    • NAID

      120006752347

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 明治150年に挑んだ能動学習型力学授業の最新ICT活用による現代的再構成と新展開2017

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      2017PCカンファレンス CIEC
    • Place of Presentation
      慶応大学湘南藤沢キャンパス(神奈川県藤沢市)
    • Year and Date
      2017-08-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Historical Researches of Students' Physics Notes and ICT-based Reconstruction of Valuable Teaching Materials in Meiji2017

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi and Fumiko Okiharu
    • Organizer
      GIREP-ICPE-EPEC 2017
    • Place of Presentation
      Dublin City University of Ireland, Ireland
    • Year and Date
      2017-07-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 明治150年程迄の授業記録探索研究で解明する科学教育の実相と今日的価値2017

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本科学史学会64回年会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県高松市)
    • Year and Date
      2017-06-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] モバイルICT基盤を活用したアクティブラーニング授業法の新展開 -明治150年に挑んだ科学教育の源流・目標をどう甦らせるか-2017

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 力の表現と素朴概念に関する一考察2017

    • Author(s)
      興治文子,神村圭佑,小林昭三
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校物理授業の国際比較研究―アクティブ・ラーニングの視点から2017

    • Author(s)
      土佐幸子,桐生翔平
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 最新のICT 基盤を活用したアクティブラーニング授業法の新展開 -明治150 年に挑んだ科学教育の源流・目標を甦らせる試み-2017

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      NPO法人理科カリ会・第18回全国大会
    • Place of Presentation
      東海大学教育研究所(東京都渋谷区)
    • Year and Date
      2017-01-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTによって理科教育はどう変わるかー日本、アジア、アメリカの事例からー2017

    • Author(s)
      小林昭三
    • Organizer
      理科カリキュラムを考える会2017年度研究会
    • Place of Presentation
      内田洋行ITソリューションズ(東京都港区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Historical Studies and Modern Reconstruction of Active-Learning Methods in Japanese Physics Education through the Analysis of Students’ Notes since Meiji Era2016

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi and Fumiko Okiharu
    • Organizer
      APPC-AIP Congress 2016
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention and Exhibition Center, Australia
    • Year and Date
      2016-12-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Comparative Study of High-School Physics Lessons -Are Japanese teachers using more active-learning strategies than US and Chinese teachers?-2016

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      第28回日米教師教育学会JUSTEC
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Physics education in Japan in the middle of Meiji Era effected by worldwide science educational innovation based on analysis of normal school students’notes2016

    • Author(s)
      Fumiko Okiharu, Akizo Kobayashi, Keisuke Kamimura
    • Organizer
      EASE2016Tokyo(International Conference of East-Asian Association for Science Education)
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science Tokyo(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Historical studies and Modern Reconstructions of Active-Learning Science Education Methods through the Analysis of Students’ Notes since Meiji Era of Japan2016

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi and Fumiko Okiharu
    • Organizer
      EASE2016Tokyo(International Conference of East-Asian Association for Science Education)
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science Tokyo(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 明治以来の理数教育文書に基づく明治以来の理数教育文書に基づく日本の理数教育史と国際的連関の研成・現代的再構成の実例2016

    • Author(s)
      小林昭三
    • Organizer
      科学教育研究協議会第63回全国研究大会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson Study as a Vehicle to Promote Active Learning in College Physics2016

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      AAPT2016 Summer Meeting
    • Place of Presentation
      Sacrament Conv. Center,CA, USA
    • Year and Date
      2016-07-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Analysis of the Misconception about Shape Dependence of Buoyancy2016

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      AAPT2016 Summer Meeting
    • Place of Presentation
      Sacrament Conv. Center,CA, USA
    • Year and Date
      2016-07-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Historical Study of Active Learning Physics Education and Modern ICT-based Reconstructions through Research of Students' Notes in Meiji Era in Japan2016

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi and Fumiko Okiharu
    • Organizer
      WCPE 2016 annual meeting in Sao Paulo, Brazil. 2ND world conference on physics education
    • Place of Presentation
      University of Sao Paulo, Brazil
    • Year and Date
      2016-07-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 尋常師範学校生徒筆記を手掛かりとした新潟県の明治20年代の物理教育の一考察2016

    • Author(s)
      興治文子、小林昭三、石井大輔、神村圭佑
    • Organizer
      日本科学史学会63回年会
    • Place of Presentation
      工学院大学新宿キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業記録の網羅的探査で解明する明治理数教育の源流と現代的再構成2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本科学史学会63回年会
    • Place of Presentation
      工学院大学新宿キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 尋常師範学校生徒筆記を手掛かりとした新潟県の明治20年代の物理教育の一考察2016

    • Author(s)
      興治文子、小林昭三、 石井大輔、神村圭佑
    • Organizer
      日本科学史学会63回年会
    • Place of Presentation
      工学院大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 授業記録の網羅的探査で解明する明治理数教育の源流と現代的再構成2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本科学史学会63回年会
    • Place of Presentation
      工学院大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学びを助けるアクティブラーニングとは?―日米中の物理授業比較から―2016

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理学会第6回物理教育シンポ・「アクティブラーニングをどう活かすか」
    • Place of Presentation
      東京大学 小柴ホール(東京都)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 明治期授業筆記が紐解く物理教育の源流と現代への具現化2016

    • Author(s)
      興治文子
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会(3月20日)若手奨励賞受賞講演
    • Place of Presentation
      東北学院大学(仙台市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業筆記録から辿る明治以来のアクティブ・ラーニング型授業法の国際的新展開とその現代的再構成2016

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子,土佐幸子,畠山森魚
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会(3月20日)
    • Place of Presentation
      東北学院大学(仙台市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 明治以来のアクティブ・ラーニング型理数授業史の調査研究とその現代的再構成2016

    • Author(s)
      小林昭三
    • Organizer
      NPO法人理科カリ会・第17回全国大会
    • Place of Presentation
      東海大学教育研究所(東京都)
    • Year and Date
      2016-01-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 第11回竹澤賞によせて2016

    • Author(s)
      興治文子
    • Organizer
      日本物理教育学会新潟支部
    • Place of Presentation
      新潟県立中央高等学校(新潟県新潟市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 深い学びを促すアクティブ・ラーニングを広めよう2016

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      第77回応用物理学会秋季学術講演会シンポジウム
    • Place of Presentation
      新潟市朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 明治中期以降の授業筆記や教案録から探るアクティブ・ラーニング型授業法の再発見とその現代的な再構成授業案2015

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子,土佐幸子,畠山森魚
    • Organizer
      日本物理学会第71回秋季大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府)
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教員志望学生の力学に関する概念変化2015

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理学会第71回秋季大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府)
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科教師が教えたい概念と生徒の理解の間のギャップを縮める-TIMSS授業ビデオの談話分析を通して-2015

    • Author(s)
      土佐幸子,喜多俊介
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形市)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Comparison of high school physics lessons in three countries2015

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      International Conference on Physics Education ICPE2015
    • Place of Presentation
      Beijing, China,Friend Ship Hotel
    • Year and Date
      2015-08-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICT Based Active Learning on Air-Mass in Big Balloons2015

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi and Fumiko Okiharu
    • Organizer
      American Association of Physics Teachers (AAPT)
    • Place of Presentation
      Univ. of Maryland, College Park Maryland, USA
    • Year and Date
      2015-07-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International comparative study of high school physics lessons2015

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      American Association of Physics Teachers (AAPT)
    • Place of Presentation
      Univ. of Maryland, College Park Maryland, USA
    • Year and Date
      2015-07-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching gap between children’s understanding and scientific concepts that teachers want to teach in science lessons2015

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      International Council on Education for Teaching (ICET2015)
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(鳴門市)
    • Year and Date
      2015-06-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業筆記教案筆記他の網羅的な探索と明治大正期理数教育の変遷や現代的価値の解明2015

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本科学史学会,62回年会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学(大阪府)
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 物理を教える-物理教育研究と実践に基づいたアプローチ2017

    • Author(s)
      興治文子 他5名共訳(Randall D. Knight著・並木雅俊監訳)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 理科教室(教科教育学シリーズ:担当部分pp.70-71金属と非金属の見分け方-)2016

    • Author(s)
      橋本三保,田中智志(監修),三石初雄,中西史(編者),興治文子,著者計28名[コラム資料執筆者4番目]
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究内容(小林昭三)

    • URL

      http://niigata-rikyo.jp/r_content_kobayashi.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 新潟大学教育学部 理科教育学研究室のホームページ

    • URL

      http://niigata-rikyo.jp/index.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi