• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Implementation and Development of Science Learning Program as a second step for Citizenship Upbringing

Research Project

Project/Area Number 15K12376
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Kayano Takahiro  静岡大学, 教育学部, 教務職員 (30293591)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中武 貞文  鹿児島大学, 産学官連携推進機構, 准教授 (40404016)
大矢 恭久  静岡大学, 理学部, 准教授 (80334291)
熊野 善介  静岡大学, 教育学部, 教授 (90252155)
Research Collaborator TUCHIYA Yoshiyuki  島田市立島田第二中学校, 教諭
NAKAZAWA Yusuke  磐田市立南部中学校, 教諭
KAMEYAMA Takashi  磐田市立磐田第一中学校, 教諭
TANAKA Takaya  静岡大学, 教育学部附属浜松中学校, 教諭
SUZUKI Yasuhiro  国立教育施策研究所, 学力調査官
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / アーギュメント / 中学校理科 / タブレット学習 / トランスサイエンス / 高レベル放射性廃棄物地層処分問題 / スキルとプラクティス / 思考と表現 / タブレット / 根拠・主張・論証・反証 / アーギュメントスキル / 根拠・主張・論証 / デジタル教科書
Outline of Final Research Achievements

A science learning program was developed and practiced to bring Citizenship up for a junior high school student. We focused on an argument and aimed at the skill acquisition as a plan for Citizenship upbringing. After examining the consistency with the judgement of a confidence and the basis to that with the theme of the social scientific issues related to the unit contents ( "import problem of genetically modified food" and "high-level radioactive waste problem") specifically, the activity that the others understands, considers the strategy to consent and insists was taken in.
The student who often judges emotionally sensuously came to insist on a scientific basis logically by piling argument on origin to a social scientific issues by a case, and the posture with which they participate in argument aggressively was seen.

Report

(3 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2016 Other

All Presentation (6 results) Remarks (3 results)

  • [Presentation] シティズンシップ育成を目指した理科授業プログラムの開発実践-エネルギー・環境、トランスサイエンス問題に関するアーギュメンテーション-2016

    • Author(s)
      萱野貴広、土屋善之,大矢恭久
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会第11回全国大会
    • Place of Presentation
      札幌市立山手小学校(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] シティズンシップ育成を図った理科授業プログラム開発のために-思考と表現に関する生徒の実態とアーギュメンテーションに関する調査-2016

    • Author(s)
      萱野貴広,石田隆,田中誉也,中澤祐介
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] アーギュメントルール策定を目指した理科授業実践2016

    • Author(s)
      土屋善之,萱野貴広,中武貞文
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考の可視化と操作化とアーギュメントと理科授業実践2016

    • Author(s)
      中澤祐介,鈴木眞介,萱野貴広
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 公衆関与力を育むエネルギー学習-市民性育成のための理科カリキュラムの開発を通して-2016

    • Author(s)
      田中誉也,萱野貴広
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における思考の可視化・操作化の実現と表現2016

    • Author(s)
      中澤祐介,鈴木眞介,萱野貴広
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学(愛知県名古屋市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] Kayano Works

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/kayano-works

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 理科教育ができること~シティズンシップ教育~

    • URL

      http://kayanotakahiro.wixsite.com/citizenship-science

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 理科教育ができること~シティズンシップ教育~

    • URL

      http://kayanotakahiro.wix.com/citizenship-science

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi