• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Functional magnetic resonance imaging (fMRI) and cognitive psychological studies for educational effect measurement and assessment model of active learning.

Research Project

Project/Area Number 15K12425
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionJissen Women's University

Principal Investigator

Awazu Shunji  実践女子大学, 人間社会学部, 教授 (00342684)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 赤間 啓之  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (60242301)
松下 慶太  実践女子大学, 人間社会学部, 准教授 (80422913)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsアクティブラーニング / 効果測定 / fMRI / 振り返り / 能動的学修 / ルーブリック / 神経ネットワーク / 学習効果 / 主観的経験 / 授業実験 / 学習者特性 / 能動的学習 / 社会人基礎力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a measurement for the educational effect of the active leaning (AL) method, and to make an assessment model of the effect. However, due to the characteristics of the AL, every learner has a different experience, even if he or she taught in the same class with the same materials. What important is whether learners truly learn autonomously, and how they interpret their experience. Therefore, we developed one measurement to assess whether a learner makes a meaningful subjective interpretation from the experience, and another measurement to assess the autonomous activity as brain activity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は挑戦的萌芽であるため、発展性を持つことが重要と考える。本研究の成果は、教育効果を考えるときの観点変更を求めるものである。どのような授業方法、授業内容、教材だったのかが重要ではなく、その授業で学修者はどのような主体的行動をし、その経験をどう解釈したのかが重要である。また、そのような観点にもとづいた教育効果測定として、試作的なものを開発することもできた。これは、単なる教材開発、教育方法開発への批判ともなりうる。今後は、より効果的な振り返り方法の開発など、学修者の経験をどのように生かすかという観点からの研究が必要だろう。本研究は、そのような方向性の研究の土台となるものである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 日本企業はどのような人材を求めているのか-PROGテスト項目へのあてはめ-2018

    • Author(s)
      粟津俊二
    • Journal Title

      実践女子大学人間社会学部紀要

      Volume: 14 Pages: 1-12

    • NAID

      120006605187

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 企業で働く女性のキャリア展望に影響する職場要因の検討2017

    • Author(s)
      荒木淳子・正木郁太郎・松下慶太・伊達洋駆
    • Journal Title

      経営行動科学

      Volume: 30 Pages: 1-12

    • NAID

      130006069551

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] PBL 形式の演習科目におけるルーブリック評価の開発 ―学生の「振り返り」に着目した授業評価―2017

    • Author(s)
      松下慶太・今西正和
    • Journal Title

      実践女子大学人間社会学部紀要

      Volume: 13 Pages: 93-109

    • NAID

      120006250430

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 能動的学修科目を選択する学生の特性-PBL科目を選ぶ動機とコンピテンシー2017

    • Author(s)
      粟津俊二・松下慶太
    • Journal Title

      実践女子大学人間社会学部紀要

      Volume: 13 Pages: 29-39

    • NAID

      120006250426

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBL形式の演習科目におけるルーブリック評価の開発―学生の「振り返り」に着目した授業評価2017

    • Author(s)
      松下慶太・今西正和
    • Journal Title

      実践女子大学人間社会学部紀要

      Volume: 13 Pages: 93-109

    • NAID

      120006250430

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 身体的行為の経験に着目した英語語彙修得方法の開発と評価ー前置詞の学習2017

    • Author(s)
      粟津俊二・安山秀盛・鈴木明夫
    • Journal Title

      実践女子大学人間社会学部紀要

      Volume: 13 Pages: 15-27

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 企業は新卒採用において何をどうやって見ているのか?2018

    • Author(s)
      粟津俊二
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] What Makes Values of Coworking Spaces?2018

    • Author(s)
      Matsusita,K.
    • Organizer
      XIX ISA world Congress of Sociology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アクティブラーニングの教育社会学2018

    • Author(s)
      松下慶太
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教えて!わかるを生み出す理解のしくみ2018

    • Author(s)
      粟津俊二
    • Organizer
      NPO法人シブヤ大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語意味処理に関する脳fMRIデータの単変量サーチライト解析.2018

    • Author(s)
      大山将来.辻田亜門.粟津俊二.赤間啓之.
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] fMRIを用いた日本語母語話者による英文の意味処理における脳の機能的結合性解析.2018

    • Author(s)
      辻田亜門.大山将来.粟津俊二.赤間啓之.
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高速行為文の理解による反応時間の遅延.2018

    • Author(s)
      粟津俊二.
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 脳の安静時機能的連結性の環境間比較から超品質推論に向けて2018

    • Author(s)
      氏家弘・太田藍李・粟津俊二・赤間啓之
    • Organizer
      第42回日本脳神経CI学会総会.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] SBI法を活用したPBL科目におけるルーブリックの作成2017

    • Author(s)
      今西正和・松下慶太
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] PBL科目のグループワークにおける学生の役割意識の変化-振り返りに着目して-2017

    • Author(s)
      今西正和・松下慶太
    • Organizer
      日本キャリアデザイン学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] WORK STYLE AND WELL-BEING IN JAPAN.2017

    • Author(s)
      Matsushita, K.
    • Organizer
      ISQOLS
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 能動的学修科目を選択する学生の特性―PBL科目を選ぶ動機とコンピテンシー2017

    • Author(s)
      粟津俊二・松下慶太
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者による外国語理解の身体性2017

    • Author(s)
      粟津俊二・鈴木明夫
    • Organizer
      日本認知心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 能動的学習場面における学習者の主観的経験.2016

    • Author(s)
      粟津俊二
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会.
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] キャリア形成支援の方法論と実践2017

    • Author(s)
      菅原良・松下慶太・木村拓也・渡部昌平・神崎秀嗣
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      4861632897
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 若者のキャリア形成2017

    • Author(s)
      経済協力開発機構(OECD)、菅原 良、福田 哲哉、松下 慶太、竹内 一真、佐々木 真理、橋本 諭、神崎 秀嗣、奥原 俊
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750345156
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi