• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Study on System of Teaching Materials for a Dvelopmentally-appropriate 'Invasion Game'

Research Project

Project/Area Number 15K12625
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Shimizu Sho  岩手大学, 教育学部, 准教授 (20547872)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩田 靖  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (60213295)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsゴール型 / 発育発達段階 / 系統性 / 意思決定 / 行動選択 / 鬼遊び / 戦術的行動 / ドライブ / パス / ボール蹴りゲーム
Outline of Final Research Achievements

Invasion games are based on team competition, so collective tactics and achievement are required. To do this, to distinguish the motions and actions, it is effective to cooperate with the allies by tag, to have idea that to achieve the tactics (purpose). Also, in invasion game, the realization of cooperative play through passes is the aim of the lesson, decision making choices are easier with fewer options. We organized it as a safe pass (backward pass), attracted pass (sideways pass), aggressive and effective pass (forward pass), think about when to pass (opportunity), who to (target), it was suggested that it is effective to increment the object of decision making step by step with these passes.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 戦術アプローチにおけるゲーム修正の論理に関する検討 : 球技の分類論と発達史を誇張の視点として2018

    • Author(s)
      清水 将
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 77 Pages: 1-16

    • NAID

      120006457594

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ゴール型におけるボールを持たないときの動きを高める教材開発 : 中学校2年生オフサイドバスケットボールを事例として2018

    • Author(s)
      村田雄大・清水 将
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 2 Pages: 183-193

    • NAID

      120006457634

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ゴール型の下位教材としての鬼遊びに関する検討-対人戦術を誇張するスコープとシークエンス-2017

    • Author(s)
      清水 将
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 76 Pages: 15-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 集団対戦による鬼遊びの教材化に関する研究-ゴール型への系統性と戦術による整理-2017

    • Author(s)
      清水 将
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 16 Pages: 155-163

    • NAID

      120006027702

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ゲーム・ボール運動の学習理論に関する基礎的研究-21世紀型能力を育成する球技指導プログラムのあり方を考える-2016

    • Author(s)
      清水 将
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 75 Pages: 17-30

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ゴール型へ接続する対人的戦術を内容とした鬼遊びの研究-小学校低学年ゲーム領域の「すり抜け鬼」の実践-2016

    • Author(s)
      清水 将
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 15 Pages: 161-167

    • NAID

      120005971961

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] An Analysis of Teaching Materials for a Developmentally-appropriate ‘Invasion Game’ in Japanese Elementary School Physical Education Classes2018

    • Author(s)
      Shimizu Sho,Okade Yoshinori
    • Organizer
      10. German-Japanese Symposium 2018
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] サッカーを素材とした体育授業プログラムの開発(3)-小学校3年生におけるパスゲームの検証-2017

    • Author(s)
      清水 将、岩田 靖、鎌田安久
    • Organizer
      日本体育学会第68回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達段階に応じたゴール型教材の系統性に関する検討-意思決定(パスとドライブ)の契機と対象を誇張したゲームの考察-2017

    • Author(s)
      清水 将、岩田 靖
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達段階に応じたゴール型教材の系統性に関する検討-意思決定(パスとドライブ)の契機と対象を誇張したゲームの考察-2016

    • Author(s)
      清水 将・岩田 靖
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会大会第36回大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県和歌山市)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] サッカーを素材とした体育授業プログラムの開発(2)-小学校2年生におけるドリブル指導の検証-2016

    • Author(s)
      清水 将・岩田 靖・鎌田安久
    • Organizer
      日本体育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪体育大学(大阪府熊取町)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] サッカーを素材とした体育授業プログラムの開発-小学校1年生におけるゲームを重視した単元の検証-2015

    • Author(s)
      清水 将
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第35回記念国際大会
    • Place of Presentation
      日本体育大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 初等体育授業づくり入門2018

    • Author(s)
      岩田 靖・吉野 聡・日野克博・近藤智靖編著
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469268423
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 体育科教育における教材論2017

    • Author(s)
      岩田 靖
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      明和出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ボール運動の教材を創る2016

    • Author(s)
      岩田 靖
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi