• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

New Teacher Training to Foster Reflective Practitioners : A Proposal for a Method to Enable Active Reflection in the Classroom

Research Project

Project/Area Number 15K12630
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

NANASAWA Akane  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10513004)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords校内研修 / 意思決定 / 反省的授業実践 / リアルタイム介入 / 反省的実践家 / 即時的修正 / 反省的思考 / 教師教育 / スーパーバイザー / 同僚性 / 再生刺激法 / リアルタイム意思決定 / 省察 / 現職教員研修 / 介入 / 教員研修
Outline of Final Research Achievements

This research aims to reconsider the existing method used to train teachers. Specifically, the study proposes a new training method that makes immediate on-site improvements by listening to advice given by a supervisor (staff within the school; hereafter “SV”) while the class is in session. The subjects were a total of 11 elementary and middle school teachers (9 and 2, respectively), ranged from novice to experienced. The study suggested that compared to the colleagues of the teacher in charge, experienced teachers acting as SVs demonstrate a greater ability to encourage reflection that addresses both the needs of the learning content and those of the students. Moreover, in classes taught by novice teachers, the session stagnated when information was complex. In contrast, mid-level and experienced teachers benefited by conscientiously reflecting on their actions during class and reconfirming their views. In addition, they demonstrated an improved ability to monitor the students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで“行為の中の省察(reflection in action)”を理論展開した論文は存在したが、授業実践でそれらを捉えようとしたものはなかった。“行為の中の省察(reflection in action)”では子ども・教授方法に関する省察が多くなり、“行為についての省察(reflection on action)”では子ども・学習内容に関する省察が多くなるといった本研究の成果は、一連の省察研究に対する新しい提案に値するだろう。SVの介入を受けながら授業実践を行った指導者は、客観的な情報を受け取りながら即時的な修正を実施できた。この成果は、今後、初任研や10年研などにも応用可能だと考える。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2017 2016 2015

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 反省的実践家を育成する新しい校内研修 (5) 授業中の省察を可能にする方法論の提案2019

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第39回学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 反省的実践家を育成する新しい教員研修 (5) 授業中の省察を可能にする方法論の提案2019

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 反省的実践家を育成する新しい教員研修~授業中の省察を可能にする方法論の提案(3) ~2017

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      日本体育学会第68回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 反省的実践家を育成する新しい教員研修~授業中の省察を可能にする方法論の提案(4) ~2017

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第37回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 反省的実践家を育成する新しい教員研修(1)授業中の省察を可能にする方法論の提案2016

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      日本体育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪体育大学(大阪府)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 反省的実践家を育成する新しい教員研修(2)授業中の省察を可能にする方法論の提案2016

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      第36回日本スポーツ教育学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 反省的実践家を育成する校内研修のあり方(2)-授業の参観中に見取り語る方法論の検討-2015

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第 35 回記念国際大会
    • Place of Presentation
      日本体育大学世田谷キャンパス(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 反省的実践家を育成する校内研修のあり方-授業の参観中に見取り語る方法論の検討-2015

    • Author(s)
      七澤朱音
    • Organizer
      日本体育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学世田谷キャンパス(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi