• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Subject Classification for Contemporary Art

Research Project

Project/Area Number 15K12827
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fine art history
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Fujikawa Satoshi  山口大学, 人文学部, 教授 (50346540)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords現代美術の主題 / 国際美術展 / 主題分類 / 主題 / 主題分析 / 十進分類法 / 統制語彙 / LCSH / 現代美術 / ビエンナーレ / 作品主題 / 主題語 / 画題 / 美術辞典 / 項目見出し
Outline of Final Research Achievements

This research project aimed to construct a subject classification system for contemporary arts. Contemporary visual arts are generally classified by its medium: painting, sculpture, photography, video, installation, and so on. In the modernism art, formal experiment is a main concern and the subject is presumed as a secondary matter. But with the flourishing of post-modern practices, research on contemporary art gradually needs its subject analysis.
Through this project, researcher picked up the subject-keywords from the catalogue of the international contemporary art exhibitions. And these keywords are linked to NDLSH: National Diet Library Subject Headings of Japan, and LCSH: Library of Congress Subject Headings of US. The keywords are continuously on the way of collection and accumulation. A part of this accomplishment is open to public on the website: <http://scfca.hmt.yamaguchi-u.ac.jp>.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、国際美術展図録の作品解説に記述される作品のテーマ、意味、内容、作者の意図、制作動機等を「主題語」として捉え、出典と共に蓄積した。これにより、現代美術における主題の広がりや、新たな主題の探究等を跡づけることが可能になる点に、学術的意義がある。また、現代美術は感じるままに楽しめば良いという説明は、モダン・アートと呼ばれる20世紀中頃の抽象絵画や抽象彫刻には当てはまるが、1980年代以降の様々な芸術実践には当てはまらない。本研究が構築した主題分類システムは、そうした新しい時代の現代美術を主題ごとに関連づけ、どのような内容がいかに表現されているかを理解する手助けとなる点に社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016 Other

All Journal Article (3 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] クレメント・グリーンバーグの美術批評における物語と時間―文学的効果に対する否定と無限の多様性を持った1つの響き2017

    • Author(s)
      藤川哲
    • Journal Title

      時間学の構築Ⅱ 物語と時間

      Volume: - Pages: 59-90

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 近代とポスト近代の美術理論における「主題」―Ch. ハリソン& P. ウッド編『理論にみる美術1900-2000』による2017

    • Author(s)
      藤川哲
    • Journal Title

      山口大学哲学研究

      Volume: 24 Pages: 23-51

    • NAID

      120006223822

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 『新潮 世界美術辞典』の項目見出しを基にした主題語の抽出と分析2016

    • Author(s)
      藤川哲
    • Journal Title

      山口大学文学会志

      Volume: 66 Pages: 101-120

    • NAID

      120005829715

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Remarks] 現代美術主題分類システムの構築に向けて

    • URL

      http://scfca.hmt.yamaguchi-u.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi