• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Character Education for Global Talent - from "Difficult" to "Fun" kanji

Research Project

Project/Area Number 15K12897
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUniversity of the Sacred Heart

Principal Investigator

OGAWA SAYURI  聖心女子大学, 文学部, 教授 (20276653)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 関 かおる  神田外語大学, 神田外語キャリアカレッジ, 講師 (20730592)
武井 直紀  東京工業大学, 留学生センター, 教授 (50293064)
栗原 由加  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 准教授 (50733482)
尾崎 久美子 (渡辺久美子)  国際基督教大学, 教養学部, 講師 (60201175)
本田 弘之  北陸先端科学技術大学院大学, グローバルコミュニケーションセンター, 教授 (70286433)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords漢字 / 文字教育 / 漢字教育 / 漢字学習 / 非漢字圏 / 漢字教材
Outline of Final Research Achievements

We conducted a study aimed at developing Japanese learners in non-Kanji areas to learn Chinese characters fun and learn materials that can be acquired. Based on the analysis, we conducted a survey on how to understand kanji learning abroad as a basis of it, and found 5 scenes from daily life (weather & season, university life, diseases & medicine, Travel, romance & marriage), and created five points of "Kanji available series". The concept is (1) fun learning kanji, (2) thin leaflet form for each theme, (3) selection of commonly used basic kanji, (4) illustrations and photographs to help understand the meaning of kanji and idiom.
The completed teaching materials were aimed at using and receiving feedback at each educational institution that cooperated in the survey.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 漢字学習の意欲に影響する要因-ラオス国立大学及びヤンゴン外国語大学の調査結果の比較検討を通じて-2018

    • Author(s)
      栗原由加、関かおる
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 第3号 Pages: 17-32

    • NAID

      120006768881

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラオス国立大学及びヤンゴン外国語大学における漢字学習実態調査報告2018

    • Author(s)
      栗原由加、関かおる
    • Journal Title

      JSL漢字学習研究会誌

      Volume: 第10号 Pages: 56-61

    • NAID

      40021553370

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 非漢字圏における漢字教育に関する実態調査および提言 -ヤンゴン外国語大学におけるインタビュー調査を通じて-2017

    • Author(s)
      栗原由加、関かおる
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 第2号 Pages: 17-30

    • NAID

      120006765906

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 非漢字圏における漢字教育に関する実態調査および提言―ヤンゴン外国語大学におけるインタビュー調査を通じて―2017

    • Author(s)
      栗原由加、関かおる
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 第2号 Pages: 17-30

    • NAID

      120006765906

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ビジネス日本語における漢字、漢字語彙についての一考察2016

    • Author(s)
      栗原 由加
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 71-84

    • NAID

      120006772733

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 非漢字圏における漢字学習に関する実態調査結果-ヤンゴン外国語大学およびラオス国立大学における調査結果より-2017

    • Author(s)
      栗原由加、関かおる
    • Organizer
      第70回JSL漢字学習研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 非漢字圏の学習者の文字教育―NZの場合―2015

    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2015-10-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi