• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of plurilingual and pluricultural education model of local cities by social experimental approach and verification of regional activation

Research Project

Project/Area Number 15K12904
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

KUMANO Makiko  弘前大学, 人文社会科学部, 准教授 (50215026)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KUNIEDA Takahiro  慶應義塾大学, 総合政策学部, 教授 (70286623)
IMANAKA Maiko  大阪産業大学, 国際学部, 准教授 (30708920)
TSURI Kaoru  神戸大学, 大学教育推進機構, 非常勤講師 (40419479)
Research Collaborator FIFE Beatrix  獨協大学, 非常勤講師
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords外国語教育 / 複言語・複文化教育 / 異文化間教育 / まちづくり / グローカル / 社会実験 / サービス・ラーニング / フィールドワーク / サービスラ-ニング
Outline of Final Research Achievements

We are trying to open a new paradigm for foreign language or intercultural education by recognizing CEFR(Common European Framework of Reference for Languages :Learning, Teaching, Assessment) as language educational thought. To practice the CEFR thought, we conducted action research based on social experimental approach in a local city (Hirosaki city) which is not in multilingual multicultural environment.
By networking the latent value in the region with “France”as a keyword, we developed a basic model of field work and service learning type plurilingual and pluricultural education program (French culture version), which could also contribute to regional activation. Our action research gave an impact on research in the humanities field and led to the birth of new research networks and research groups.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] フランスの中等教育と主体性2017

    • Author(s)
      福島祥行/國枝孝弘
    • Journal Title

      ふらんす(白水社)

      Volume: 92巻12号 Pages: 21-23

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「弘前×フランス」プロジェクト2016(複言語複文化教育プロジェクト〔フランス語モデル〕)2017

    • Author(s)
      熊野真規子
    • Journal Title

      弘前大学人文社会科学部 地域未来創生センタージャーナル

      Volume: 3号 Pages: 41-45

    • NAID

      40022128686

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] サービスラーニングにおけるリフレクションと学習活動デザイン―「弘前×フランス」プロジェクトを事例として2016

    • Author(s)
      今中舞衣子
    • Journal Title

      大阪産業大学論集 人文・社会科学編

      Volume: 28号 Pages: 55-74

    • NAID

      110010060984

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会の中でのフランス語2016

    • Author(s)
      國枝孝弘/福島祥行
    • Journal Title

      ふらんす(白水社)

      Volume: 91巻12号 Pages: 20-22

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「弘前×フランス」プロジェクト:「まちをキャンパスに!」(複言語・複文化教育プロジェクト〔フランス語モデル〕)2016

    • Author(s)
      熊野真規子
    • Journal Title

      弘前大学特定プロジェクト教育研究センター 地域未来創生センタージャーナル

      Volume: 2 Pages: 41-48

    • NAID

      40022128693

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 参加者の主体性と協同性をひきだすワークショップデザイン2018

    • Author(s)
      今中舞衣子
    • Organizer
      弘前大学人文社会科学部ワークショップ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生が主体的であるために? ―「弘前×フランス」プロジェクト参画学生の特殊事例から考える―2018

    • Author(s)
      熊野真規子
    • Organizer
      RENCONTRES PEDAGOGIQUES DU KANSAI 2018 (第32回関西フランス語教育研究会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校における第二外国語教育の問題と可能性2018

    • Author(s)
      國枝孝弘、水澤孝順、島田幸子、川勝直子
    • Organizer
      RENCONTRES PEDAGOGIQUES DU KANSAI 2018 (第32回関西フランス語教育研究会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「弘前×フランス」―外国語教育×フィールドワークの可能性―2018

    • Author(s)
      熊野真規子
    • Organizer
      弘前大学資料館第18回企画展
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 2016年度「弘前×フランス」プロジェクトを振り返るREFLEXION SUR NOTRE DEFI 2016: PROJET PLURILINGUISTIQUE ET PLURICULTUREL" HIROSAKI×FRANCE"2017

    • Author(s)
      熊野真規子
    • Organizer
      RENCONTRES PEDAGOGIQUES DU KANSAI 2017(第31回関西フランス語教育研究会)
    • Place of Presentation
      上田安子服飾専門学校(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の主体性と協同性をひきだす授業デザイン2017

    • Author(s)
      今中舞衣子
    • Organizer
      キリスト教文化研究所ワークショップ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域とともに生きるフランス語/LE FRANCAIS A L'HEURE DE LA GLOCALISATION2016

    • Author(s)
      釣馨・熊野真規子・MOUTON Ghislain
    • Organizer
      日本フランス語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] QUELLES ACTIVITES POUR FAVORISER L'ENGAGEMENT DES ETUDIANTS?2016

    • Author(s)
      今中舞衣子
    • Organizer
      国際フランス語教授連合(FIPF)第14 回世界大会
    • Place of Presentation
      リエ-ジュ大学(ベルギー)
    • Year and Date
      2016-07-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「弘前×フランス」プロジェクト報告2016

    • Author(s)
      熊野真規子
    • Organizer
      日本フランス語教育学会2016年度春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学生主体のプロジェクト活動における実践知と気づき―「弘前×フランス」プロジェクトを事例として APPRENTISSAGE PAR PROJET : LA REFLEXION SUR LE CAS DE “HIROSAKI×FRANCE”2016

    • Author(s)
      熊野真規子、釣馨、今中舞衣子
    • Organizer
      RENCONTRES PEDAGOGIQUES DU KANSAI 2016(第30回関西フランス語教育研究会)
    • Place of Presentation
      上田安子服飾専門学(大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 私たちの考える中等教育における外国語学習について L’APPRENTISSAGE DE DEUXIEMES LANGUES ETRANGERES DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE2016

    • Author(s)
      國枝孝弘
    • Organizer
      RENCONTRES PEDAGOGIQUES DU KANSAI 2016(第30回関西フランス語教育研究会)
    • Place of Presentation
      上田安子服飾専門学(大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 2015年度「弘前×フランス」プロジェクトを振り返る REFLEXION SUR NOTRE DEFI 2015 :PROJET PLURILINGUISTIQUE ET PLURICULTUREL “HIROSAKI×FRANCE”2016

    • Author(s)
      熊野真規子
    • Organizer
      RENCONTRES PEDAGOGIQUES DU KANSAI 2016(第30回関西フランス語教育研究会)
    • Place of Presentation
      上田安子服飾専門学(大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] キャリアデザインのための自己表現2017

    • Author(s)
      細川英雄、太田裕子編著、古賀和恵、遠藤ゆう子・長嶺倫子・森元桂子、高橋聡、山本晋也、佐藤正則、坂口京子、横田和子、今中舞衣子、西村康司、山本冴里
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      9784489022739
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 多言語主義に向けて2017

    • Author(s)
      平高史也、木村護郎クリストフ編、吉田雅仁、山下誠、國枝孝弘、鎌倉千秋、山崎吉朗、岡田吉央、水口景子、中本謙、庄司博史、生越直樹、山川和彦・藤井久美子ほか
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi