• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constraction of Internet Resource for Landekunde in German teaching using data mining

Research Project

Project/Area Number 15K12910
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

HAYASHI RYOKO  神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20347785)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福岡 麻子  神戸大学, 大学教育推進機構, 准教授 (40566999)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKAGAWA Shinji  関西学院大学, 経済学部, 教授 (80278556)
FUJIWARA Mieko  甲南大学, 国際言語文化センター, 教授 (50309415)
NISHIDA Takeshi  神戸大学, 大学院国際文化学研究科, 准教授 (20582993)
Research Collaborator MATSUDA Makiko  金沢大学
KOBAYASHI Yuki  ラインマイン大学
SUGIHARA Saki  ハンブルク大学
ANDO Yuka  デュイスブルク=エッセン大学
SUGITA Yuko  デュイスブルク=エッセン大学
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsドイツ語教育 / ランデスクンデ / 文化的要素 / データマイニング / インターネット・リソース / 地誌 / 日本語教育 / 遠隔授業 / 教材・教育メディア / 第二言語習得
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to reconsider how to introduce “Landeskunde” (regional studies / cultural elements) in German language education. For this purpose, current teaching materials published in Japan are analyzed to select really useful information for the learners. In addition, keywords were extracted from essays about each culture by Japanese German learners and German Japanese learners, and then compared. These results can be used for developmet of teaching materials and constraction of Internet resource for Landeskunde.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] デュイスブルクーエッセン大学/ラインマイン大学/ハンブルク大学(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] グラーツ大学(オーストリア)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] デュイスブルクーエッセン大学/ラインマイン大学/ベルリン自由大学(ドイツ)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] グラーツ大学(オーストリア)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] レンヌ第一大学(フランス)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ハンブルク大学/デュイスブルク大学/ラインマイン大学(ドイツ)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] わたしのちょっと面白い話」を題材とした日仏遠隔授業の試み2018

    • Author(s)
      林良子・国村千代
    • Journal Title

      定延利之編『限界芸術「面白い話」による音声言語・オラリティの研究』(ひつじ書房)

      Volume: - Pages: 342-349

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Wie gut sprechen Deutschlernende die deutschen Umlaute aus? - Eine Wahrnehmungsuntersuchung der "schwierigen Vokale“ fuer japanische Deutschlernende2016

    • Author(s)
      Ryoko Hayashi
    • Journal Title

      Japanisch-deutsche Diskurse zu deutschen Wissenschafts- und Kulturphaenomenen

      Volume: - Pages: 217-225

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 遠隔授業における異文化コミュニケーション能力―CARAPを尺度とした評価の試み―2016

    • Author(s)
      林良子・国村千代・金田純平
    • Journal Title

      Proceedings ofthe 22nd Princeton Japanese Pedagogy Forum

      Volume: 22 Pages: 234-246

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本のドイツ語学習者のためのランデスクンデ・リソースの構築に向けて2015

    • Author(s)
      林 良子
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 20 Pages: 27-29

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル時代の外国語教育と情報発信-ICTを用いた遠隔共同授業の実践を通して-2015

    • Author(s)
      林 良子
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 39号 Pages: 32-38

    • NAID

      130005156256

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] Zur Aussprache der runden Vokale im Deutschen - Beobachtungen der Vokalartikulation im Deutschen unter Verwendung von MRI und Hochgeschwindigkeitsphotograpie2015

    • Author(s)
      Ryoko Hayashi
    • Journal Title

      Muendliche Kommunikation im DaF-Unterricht: Phonetik, Gespraech und Rhetorik

      Volume: 2015年度 Pages: 65-72

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 複言語・複文化環境における協働プロジェクト―日仏の遠隔授業を通して―2015

    • Author(s)
      林良子・国村千代・金田純平
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 19 Pages: 277-278

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Erstellung und Ausbau der landeskundlichen Ressourcen durch DaF-JaF Netzwerke2017

    • Author(s)
      Ryoko Hayashi
    • Organizer
      XVI. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und der Deutschlehrer
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔授業における異文化コミュニケーション能力―「面白い話」を題材とした仏日共同授業から―2016

    • Author(s)
      林良子・国村千代
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      ベネチア・カ・フォスカリ大学
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] DaF trifft DaF-fuer ein globales Netzwerk2015

    • Author(s)
      Ryoko Hayashi
    • Organizer
      DAAD Fachtag
    • Place of Presentation
      中京大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 遠隔授業における異文化コミュニケーション能力―CARAPを尺度とした評価の試み―2015

    • Author(s)
      林良子・国村千代・金田純平
    • Organizer
      The 22nd Princeton Japanese Pedagogy Forum
    • Place of Presentation
      プリンストン大学(プリンストン・アメリカ)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 4ステップドイツ語2017

    • Author(s)
      林良子
    • Total Pages
      89
    • Publisher
      郁文堂
    • ISBN
      9784261012668
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 郁文堂2017

    • Author(s)
      林良子
    • Total Pages
      89
    • Publisher
      4ステップドイツ語
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Muendliche Kommunikation im DaF-Unterricht: Phonetik, Gespraech und Rhetorik2015

    • Author(s)
      Japanische Gesellschaft für Germanistik eds., Mayako Niikura, Ryoko Hayashi, Markus Rude und Gabriela Schmidt
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      Iudicium
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語でアクセスできるドイツ語圏文化の総合サイト(試用版・構築中)

    • URL

      http://tk2-226-22999.vs.sakura.ne.jp/Landeskunde/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] JaF-DaF Forum2017

    • Place of Presentation
      ベルリン自由大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi