• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

CLIL(内容言語統合型学習法)に基づく新しい高専英語教育のためのシステム構築

Research Project

Project/Area Number 15K12929
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionOkinawa National College of Technology

Principal Investigator

飯島 淑江  沖縄工業高等専門学校, 総合科学科, 講師 (60712502)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池田 真  上智大学, 文学部, 教授 (10317498)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsCLIL / バイリンガル教育 / 工学教育 / コーパス / データベース / 内容言語統合型学習(CLIL) / 教科横断型カリキュラム / 複言語教育 / ESP / 内容言語統合型学習法 / 外国語教育 / 専門英語
Outline of Annual Research Achievements

本研究も最終年に入り、CLIL授業実施のためのシステム構築を行った。具体的には、シラバスや教材などを中心としたデータベースづくり、またデータベースを使用するためのマニュアルなどを作成した。教材作成の一環として、工学授業英語コーパスの作成を行った。コーパスの作成については、急遽必要性を覚えて行ったため、専門語彙と一般語彙の両者をバランスよく掲載する英語の専門科目教科書を資料として行ったが、結果としては、より充実したコーパスが必要であることが分かり、教科書に加えて、多岐に渡る言語資料を用いたコーパスの作成を行っている。
当該年度後半、高専の専攻科生対象科目で作成したシラバス及び教材を使って授業を実施し、学生、専門科目教師、英語教師にシラバスや教材の適性を評価してもらった。加えて、国内外のCLIL学会、また工学教育学会においても、上記授業の実施報告や教材の紹介などを行い、より専門的な立場からシラバスや教材の適性を検討してもらった。また、データベース作りと並行して、教員向け講演会、研修を行い、CLIL理論の紹介や実際のCLIL指導法などを紹介した。
本プロジェクトを通じて、バイリンガル及び複言語教育に関わる理論的研究課題も与えられた。特に、母語と第二言語の併用が学習者の内容理解に与える影響について、先行研究とこれまで行ってきたパイロット授業の結果をもとに分析を行った。結果としては、母語一言語に加えて、第二言語を使用することにより、学習者の科目内容理解が深化する傾向があることが分かった。本結果は専門科目を母語と外国語で学ぶ際のシナジー効果、つまり二つの言語で内容を学ぶことにより、外国語習得だけではなく、専門内容も深く理解することができる可能性を示唆する。これは今後高専におけるCLIL授業実施の積極的理由となるものであるので、更なる研究を行っている。

Report

(3 results)
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results)

  • [Journal Article] コーパスに基づくESPコースブックの語彙調査2018

    • Author(s)
      中村啓子、飯島淑江
    • Journal Title

      Lingua

      Volume: 28 Pages: 117-124

    • NAID

      120006422511

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The innovation in language education for engineering students in a globalising world: The effect of cross-curricular language teaching based on Content and Language Integrated Leaning (CLIL)2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima et al.
    • Journal Title

      Transaction of ISATE

      Volume: n/a Pages: 404-409

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 内容言語統合型学習法(CLIL)に基づく専門科目授業ーパイロット授業から見えてきた効果と課題ー2017

    • Author(s)
      飯島淑江
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 36 Pages: 39-47

    • NAID

      40021137460

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] An Investigation for Implementing CLIL in Japanese Tertiary Education: Possible Effects and Issues2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Journal Title

      The Proceedings of 2017 International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics

      Volume: - Pages: 158-170

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高等専門教育におけるCLIL実施の検証ー3種のパイロット授業を通してー2017

    • Author(s)
      飯島淑江
    • Journal Title

      沖縄工業高等専門学校紀要

      Volume: 11 Pages: 9-24

    • NAID

      120006301654

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] CLIL(内容言語統合型学習法)に基づく 新しい高専英語教育のためのシステム構築2016

    • Author(s)
      飯島淑江
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 35 Pages: 155-164

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] An Investigation on Implementing CLIL in Japanese Tertiary Education: Possible Effects and Issues2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      19th International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Ming Chuan University, Taipei, Taiwan
    • Year and Date
      2017-03-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Implementing CLIL in Japanese Tertiary Education:Possible Effects and Issues2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      The 37th Annual Thailand TESOL International Conference
    • Place of Presentation
      The Ambassador Hotel, Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2017-01-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of a Cross-curricular CLIL for Japanese Tertiary Education2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      JALT PanSIG 2017 Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effectiveness of a “Twin” Course at Tertiary Level Education: Findings from a Pilot Cross-Curricular CLIL Course for Engineering Students2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      2017 Inaugural International Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Innovation for Language Education in a Globalizing World: An Investigation on the Effect of Content and Language Integrated Leaning (CLIL) for Japanese Students at Tertiary Level2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      15th International Conference on New Directions in the Humanities
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 内容言語統合型学習法(CLIL)に基づく「双子授業」の実践:科目横断型授業が工学教育に与えるシナジー効果について2017

    • Author(s)
      飯島淑江
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会第41回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The Innovation in Language Education for Engineering Students in a Globalising World: the Effect of Cross-Curricular Language Teaching Based on Content and Language Integrated Leaning (CLIL)2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      The 11th International Symposium on Advances in Technology Education 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of a Cross-Curricular CLIL Course2017

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      JALT 2017 International Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 内容言語統合型学習法(CLIL)に基づく専門科目授業ーパイロット授業から見えてきた効果と課題ー2016

    • Author(s)
      飯島淑江
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会第40回研究大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター、東京都渋谷区
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The Implementation of CLIL by Content Instructors at Tertiary Education in Japan2016

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      JALT PanSIG Conference
    • Place of Presentation
      Meio University, Nago, Okinawa
    • Year and Date
      2016-05-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CLIL(内容言語統合型学習法)に基づく 新しい高専英語教育のためのシステム構築2015

    • Author(s)
      飯島淑江
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会第40回研究大会
    • Place of Presentation
      京都府中小企業会館
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Investigating L2 Implicit Knowledge in an Instructed EFL Setting2015

    • Author(s)
      Yoshie Iijima
    • Organizer
      CAES International Conference
    • Place of Presentation
      The University of Hong Kong (中国)
    • Year and Date
      2015-06-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi