Strategic business model on "aesthetic" design management
Project/Area Number |
15K13045
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Management
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Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
IMURA Naoe 京都産業大学, 経営学部, 准教授 (10367948)
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Research Collaborator |
OHTA Mai
HINDS Pamela
NURMI Niina
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | デザイン・マネジメント / 北欧デザイン / デザイン思考 / 感性工学 / 美しいデザイン / デザインマネジメント / マリメッコ / 伝統の継承 / 知識ダイナミズム / デザイン企業 / 地域資源 / デザイン産業 / 和装産業 / 美しさ / 感性 / 京都 / イケア |
Outline of Final Research Achievements |
This research studied the design management for making the "aesthetic" value on competitive advantage as a product development capability. 1) We classified the study of design management into 3 perspectives of craft, engineering and art and communication to bridge them. 2)Researched communication design in Nordic design companies. 3)Programmed workshops to explore the differences between art and engineering design processes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本企業は、世界的に評価の高いプロダクトデザインを産出し続けることを競争優位にしている企業が少ない。美しさ、という感性を製品デザインにするために、美しさに対する社内での共通認識を醸成した上で、デザイナーがある程度自律的にデザインすることと共に、意思決定権者の強いリーダーシップが効いていたことが示された。 これらの知見をもとに、本研究ではデザイン・ワークショッププログラムを開発した。本ワークショップを用いれば、創造性を創出するチーム作りが期待できる。
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Report
(5 results)
Research Products
(22 results)