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Change of distribution services in Omni-channel structure

Research Project

Project/Area Number 15K13055
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

YAMAMOTO Shoji  関西学院大学, 経営戦略研究科, 教授 (80220466)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西原 彰宏  亜細亜大学, 経営学部, 准教授 (10634272)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsオムニチャネル / 消費者選好 / ネットショッピング / 流通システム / 選好形成 / 選択行動 / 電子商取引 / 選好の構成 / 消費者情報処理 / チャネル / オンライショッピング / 消費者行動 / 物流 / ネットワーク
Outline of Final Research Achievements

This research has achieved great results in the sense of conducting theoretical and empirical research on the development of the omni-channel originally assumed. We have clarified that, in terms of the conditions under which the omni channel were established, in order to establish an effective channel, integrated channel management is required, and a large amount of cost is expected for channel management. Then there is a big problem in the allocation with the cost between channel members.
Approaching these two problems, an empirical research was necessary for investigating how to change consumer preferences. In this research, we constructed an experiment system in an environment where the Internet is available and conducted experiments using a store.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、オムニチャネル成立のための条件を理解するところから始められた。その成果は、オムニチャネルはインターネットと実店舗の両立がうまく成立するのか、もしくはメーカーから見た場合にどの様なチャネルの構成が相応しいのかについて、知見を得ることができた。様々な企業へのヒアリングは研究分担者の論文等にも結実している。我が国のこれから10年間に渡る流通構造の変化に関して重要な知見を得ることができたと考えている。
引き続き行われた実証実験では、スマートフォンを利用した。店舗への出向によって、消費者の選好にどの様な変化が出るのかを調査した。データの分析を引き続き行うが、システムは引き続き広く利用される。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 時間軸とThird Partyを組み込んだブランド・インキュベータ・コミュニケーション・モデルの構築と分析2018

    • Author(s)
      鈴木和宏・和田充夫・新倉貴士・西原彰宏・圓丸哲麻
    • Journal Title

      平成29年度第51次助成報告書

      Volume: ー

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      山本昭二
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      横幹

      Volume: 11-1 Pages: 6-10

    • NAID

      130006900032

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      山本昭二
    • Journal Title

      ビジネス&アカウンティングレビュー

      Volume: 15 Pages: 59-75

    • NAID

      120005615795

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    • Author(s)
      山本昭二
    • Journal Title

      ビジネス&アカウンティングレビュー

      Volume: 16 Pages: 55-68

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    • Author(s)
      西原彰宏・新倉貴士
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      西原彰宏・鶴見裕之・太宰潮・奥谷孝司
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      Tetsuma Emmaru, Mitsuo Wada,b Takashi Nikura, Akihiro Nishihara and Kazuhiro Suzukie,
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      2018 International Conference of Asian Marketing Associations
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    • Author(s)
      Miura, Tamao and Shoji Yamamoto
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      ServSig 2018
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    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オムニチャネル戦略がもたらす消費者経験~探索的な消費者調査を踏まえて~2017

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      太宰潮・奥谷孝司・西原彰宏
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      西原彰宏
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      第55回消費者行動研究コンファレンス
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  • [Presentation] 小売環境下におけるモバイルアプリと消費者行動2017

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      新倉貴士・池尾恭一・西原彰宏
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      第54回消費者行動研究コンファレンス
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  • [Presentation] オムニチャネル化における消費者行動の実態把握に向けて2016

    • Author(s)
      西原彰宏
    • Organizer
      第52回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学西宮上ヶ原キャンパス(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-06-18
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  • [Presentation] オムニチャネル化における消費者行動の実態把握に向けて2016

    • Author(s)
      西原彰宏
    • Organizer
      第52回日本消費者行動研究学会コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学 上ケ原キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-18
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  • [Presentation] 消費者視点によるオムニチャネル研究に向けて2016

    • Author(s)
      西原彰宏,太宰潮,奥谷孝司
    • Organizer
      第5回日本マーケティングカンファレンス
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
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  • [Presentation] オムニチャネルの理論的検討2015

    • Author(s)
      山本昭二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会 10月例会
    • Place of Presentation
      関西学院大学 梅田キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-17
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  • [Presentation] オムニチャネルの対消費者戦略2015

    • Author(s)
      西原彰宏
    • Organizer
      日本商業学会関西部会 10月例会
    • Place of Presentation
      関西学院大学 梅田キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-17
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  • [Presentation] 消費者意思決定過程の追跡システム2015

    • Author(s)
      山本昭二
    • Organizer
      第50回日本消費者行動研究学会コンファレンス
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2015-06-06
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  • [Remarks] サービス・マーケティング研究室

    • URL

      http://www.servicequality.jp/

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      2018 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] サービスマーケティング研究室

    • URL

      http://www.servicequality.jp/

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Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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