• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Support for Children and Youth with Disabilities in Social Care: From a Life Course Perspective

Research Project

Project/Area Number 15K13098
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionRissho University

Principal Investigator

SHINDO Kozue  立正大学, 社会福祉学部, 准教授 (90433391)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩田 美香  法政大学, 現代福祉学部, 教授 (30305924)
中村 尚子  立正大学, 社会福祉学部, 特任准教授 (70386514)
Research Collaborator YAMADA Katsumi  山梨県立大学, 人間福祉学部, 教授
HATA Naoki  興正学園, 施設長
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords社会的養護 / 障害のある若者 / 障害のある子ども / 知的障害 / ライフコース / リービングケア / 家族 / アフターケア
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to consider the institutional care of children with disabilities who are subject to social care and the way of support after leaving home. As a result, support for disabled children in social care is aimed at achieving financial independence by obtaining a certificate for disabled people, going to special needs schools, and being employed as a disabled person. It was suggested that youths with disabilities have difficulties in using institutional resources by being labeled as disabled. It is necessary to systematize the connection and transition from child welfare to welfare for the disabled to support the whole life course for children and youth with disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、家族の脆弱さに加えて障害がある子どもが抱える複合的な不利を、社会的養護を経験した障害のある若者の視点から明らかにし、その不利に対して、児童養護施設職員や学校の教師、障害福祉サービス事業所職員などの支援者が、どのような支援をおこなっているのかを検討した。障害のある子ども・若者はライフコース全体を通じて支援が必要である一方、さまざまなケアやサポートを得ることによって、自分の人生を自分で選ぶ機会を持つことができる存在でもある。そのためには、児童福祉と障害者福祉の接続システムが必要であるという主張に対する根拠を提示することができた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 複合的な不利を抱える家庭で暮らす障害のある子どもの支援に関する一考察―知的障害のある子どもと精神疾患を抱えた母親の事例から―2018

    • Author(s)
      新藤こずえ
    • Journal Title

      立正大学社会福祉研究所年報

      Volume: 20 Pages: 115-123

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域に根ざした障害福祉と社会的養護事業の展開―岐阜羽島ボランティア協会を視察して―2018

    • Author(s)
      中村尚子
    • Journal Title

      立正大学社会福祉研究所年報

      Volume: 20 Pages: 103-113

    • NAID

      120007001971

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童養護施設における障害のある子どものライフコースに関する一考察2016

    • Author(s)
      新藤 こずえ
    • Journal Title

      立正大学社会福祉研究所年報

      Volume: 18 Pages: 15-22

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童養護施設で暮らす障害のある子どもにとっての特別支援教育2016

    • Author(s)
      中村 尚子
    • Journal Title

      立正大学社会福祉研究所年報

      Volume: 18 Pages: 5-14

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもにとっての生活のしやすさとは―職員による支援評価との比較―2018

    • Author(s)
      新藤こずえ
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの貧困に対するスクールソーシャルワーカー・児童養護施設の支援2018

    • Author(s)
      新藤こずえ
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属学校教育高度化・効果検証センターシンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童自立支援施設で暮らす子どもからみた「家庭的支援」2017

    • Author(s)
      新藤こずえ
    • Organizer
      子ども虐待防止学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi