• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

On Introducing Item Response Theory to the University Admisshsions: Technical Foundation of the Reformation of High School and University Education

Research Project

Project/Area Number 15K13124
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Kuramoto Naoki  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60236172)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 剛史  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (10334252)
Research Collaborator Izumi Tsuyoshi  教育測定研究所, 研究員
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords大学入試 / 項目反応理論 / 高大接続 / 共通試験 / 記述式テスト / 局所独立 / 高大接続改革 / 理系記述式問題 / 大学入学者選抜 / 高大接続答申 / 共通テスト / 理系記述式テスト / 項目パラメタ / テストレットモデル / 2値型モデル / 合教科・科目型テスト
Outline of Final Research Achievements

According to the advancement of knowledge-based society, the role of university is increasing. On the other hand, because competition for university admission is getting milder, it is said that the university entrance examination system cannot maintain the academic standard. They say it is necessary to reform common examination, including linking the scores of different testing occasion. More attention is paid at the basic testing theory such as Item Response Theory. According to the prospect for the common university entrance examinations system in the near future, present study focused on the possible application of IRT for science writing test. The result showed the difficulty in the application of IRT. It is quite hard to overcome the difficulty in keeping necessary number of good items and violation of the basic assumption of the model.

Report

(3 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 特集――日本テスト学会第13回大会研究委員会企画公開シンポジウム テスト学からみた高大接続改革 特集企画主旨――2016

    • Author(s)
      倉元直樹
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 12 Pages: 77-85

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特集――日本テスト学会第13回大会研究委員会企画公開シンポジウム テスト学からみた高大接続改革 ディスカッション――2016

    • Author(s)
      倉元直樹
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 12 Pages: 100-109

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学入学者選抜における高校調査書2015

    • Author(s)
      倉元直樹
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 14 Pages: 1-13

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国朝鮮族中学校におけるテストを用いた授業及び評価改善の試み――中学2年の数学定期考察に対するS-P表分析の効果――2015

    • Author(s)
      韓太哲・倉元直樹
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 14 Pages: 27-36

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 書評: 南風原朝和著,(2014). 続・心理統計学の基礎――統合的理解を広げ深める――2015

    • Author(s)
      倉元直樹
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 11 Pages: 150-151

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業における学生の学びの多様性――教育統計学の授業を例に――2016

    • Author(s)
      森朋子・山田剛史・杉澤武俊・本田周二
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県・高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] IRTによる理系記述式テストデータの分析 (2)――記述式テストIRT化検討の背景――2016

    • Author(s)
      倉元直樹・泉毅
    • Organizer
      日本テスト学会第14回大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都・調布市)
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] IRTによる理系記述式テストデータの分析 (3)――項目パラメタ・能力パラメタによるIRT適用課題の導出――2016

    • Author(s)
      泉毅・倉元直樹
    • Organizer
      日本テスト学会第14回大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都・調布市)
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業における学生の学びの多様性――教育統計学の授業を事例として――2016

    • Author(s)
      山田剛史・森朋子・杉澤武俊・井上大吾
    • Organizer
      FLIT第5回公開研究会「学生の学びは変わるのか?反転授業のここまで、ここから」反転授業公開研究会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都・文京区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバルリテラシーを測る新しいテストの開発 -グローバル社会を生き抜く人材育成に向けて-  シンポジウム「学生の学びをどのように測るか?2015

    • Author(s)
      森 朋子・長谷川康代・山田剛史・畑野 快・脇田貴文・大塚雄作
    • Organizer
      日本テスト学会第13回大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府・吹田市)
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 看護系志望の高校生に求められる学力・適性に関する研究 (4)――高等学校進路指導教員の意識――2015

    • Author(s)
      倉元直樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ[新潟コンベンションセンター](新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Is students' critical thinking disposition improved by gaining research literacy?2015

    • Author(s)
      Hayashi, H., & Yamada, T.
    • Organizer
      Poster presented at the Vancouver International Conference on the Teaching of Psychology
    • Place of Presentation
      Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2015-07-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] Rによる心理データ解析2015

    • Author(s)
      山田剛史・村井潤一郎・杉澤武俊
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi