• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconsideration of the Position of "Professionality of Education" in New School Governance

Research Project

Project/Area Number 15K13172
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

HAMADA Hirofumi  筑波大学, 人間系, 教授 (20212152)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) Ando Tomoko  上越教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70303196)
Yamashita Koichi  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (80324987)
Kato Takahide  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (30344782)
Ohno Yasuki  滋賀大学, 教育学研究科, 教授 (60335403)
Takatani Tetsuya  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (00464595)
Teruya Shota  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (90595737)
Asakura Masashi  早稲田大学, グローバルエディケーションセンター, 助教 (50758117)
Research Collaborator Takano Takahiro  筑波大学, 大学院, 院生
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教育の専門性 / 教職の専門性 / 学校ガバナンス / 教職の劣位化 / 官民一体型学校 / コミュニティ・スクール / 非「教職の専門性」 / ガバナンス / 教育行政の専門性 / 教育行政の民主性 / 教育行政の独立性 / 教職の専門的自律性
Outline of Final Research Achievements

There are two main findings of the study. First, the non-teaching actors are likely to stay away from the field of teaching expertise, and there is the possibility that the “Professionality of Teaching” would not be perceived as inferior. However, the second finding is that teachers’ awareness of “Professionality of Teaching” may tend to focus too narrowly on minor issues. Thus, we should focus on the distance between “Professionality of Education” and “Professionality of Teaching,” which are occurring in the governing process of public schools and communities.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 新たな学校ガバナンスにおける『教育の専門性』の再定位―武雄市『官民一体型学校』とB市『コミュニティ・スクール』の事例分析―2018

    • Author(s)
      浜田博文・安藤知子・山下晃一・加藤崇英・大野裕己・髙谷哲也・照屋翔大・朝倉雅史・髙野貴大
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 42(2) Pages: 45-71

    • NAID

      120006473878

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Inferiority of Educational Professionalism in the Reform Process of the System on Selecting Entrants for Public High Schools in Osaka Prefecture2017

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 121-130

    • DOI

      10.24546/81010029

    • NAID

      120006377638

    • ISSN
      1882-2851
    • Year and Date
      2017-09-30
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ガバナンス改革における教職の位置と『教員育成指標』をめぐる問題2017

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 26 Pages: 46-55

    • NAID

      130007884599

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける「教育の専門性」をめぐる現状と課題―NBPTSによる優秀教員資格認定の取り組みに着目して―2017

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 59 Pages: 58-72

    • NAID

      130007410102

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「チームとしての学校」の在り方と実現に向けて : 教育相談機能の整備に関わって2017

    • Author(s)
      加藤崇英
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 58(11) Pages: 10-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における中等学校教員養成のための制度とプログラムの現状―大学における『教員養成のための教科内容に関する知識』をめぐる問題2017

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      学校経営学論集

      Volume: 5 Pages: 1-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教職員一人一人が力を発揮できる環境の整備」に向けて大切なこと2016

    • Author(s)
      加藤崇英
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 942 Pages: 16-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] チームとしての学校の在り方の実現に向けた考え方について2016

    • Author(s)
      加藤崇英
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 65(5) Pages: 14-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「チーム学校」論議のねらいと射程2016

    • Author(s)
      加藤崇英
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 41 Pages: 1-9

    • NAID

      120005844351

    • Related Report
      2016 Research-status Report 2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学び続ける教師を支える学校づくり―教師の自律性と協働性2016

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      日本教育

      Volume: 460 Pages: 6-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校を変える新しい力―学校の曖昧さを踏まえた普段のコミュニケーション2016

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 666 Pages: 10-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 公教育の変貌に応えうる学校組織論の再構成へ─『教職の専門性』の揺らぎに着目して─2016

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 58 Pages: 36-47

    • NAID

      130005712394

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公教育の変貌に応えうる学校組織論の再構成へ ―「教職の専門性」の揺らぎに着目して―2016

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 58

    • NAID

      130005712394

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育委員会制度における「民主性」をめぐる理論的課題―規範理論と「教育政治」2015

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 22 Pages: 42-58

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] お互いに高め合う校内研修をいかにつくるか―教師の自律と協働を見据えて―2015

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 70(5) Pages: 14-17

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 『笑顔の職員室』を生み出すマネジメントとリーダーシップ2015

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 57(6) Pages: 10-13

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 新たな学校ガバナンスにおける「教育の専門性」の再定位(2)2017

    • Author(s)
      浜田博文・安藤知子・山下晃一・加藤崇英・大野裕己・高谷哲也・照屋翔大・朝倉雅史・高野貴大
    • Organizer
      日本教育経営学会第57回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 公開シンポジウム「どうなる日本の教員養成―教職課程コアカリキュラムをめぐって」2017

    • Author(s)
      浜田博文
    • Organizer
      日本教師教育学会/早稲田大学教育・総合科学学術院・教職支援センター
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成改革と教育学研究者養成2016

    • Author(s)
      22.浜田博文
    • Organizer
      公開シンポジウム「中教審答申で教師教育はどう変わるか?」
    • Place of Presentation
      早稲田大学小野記念講堂
    • Year and Date
      2016-12-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Current System and Problems for Pre-service Training of Secondary Teachers in Japan: Issues of “Content Knowledge of Teachers” in College Program2016

    • Author(s)
      Hirofumi Hamada
    • Organizer
      the 4th International Conference on Teacher Education
    • Place of Presentation
      National Taiwan University in Taipei
    • Year and Date
      2016-10-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新たな学校ガバナンスにおける「教育の専門性」の再定位(1)2016

    • Author(s)
      浜田博文, 安藤知子, 山下晃一, 加藤崇英, 大野裕己, 高谷哲也, 照屋翔大, 朝倉雅史・高野貴大
    • Organizer
      日本教育経営学会第56回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi