• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

practical study on how to make collaboration of different professionals for community development

Research Project

Project/Area Number 15K13188
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionSendai Shirayuri Women's College

Principal Investigator

makiishi takiko  仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (80209402)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords地域づくり / コミュニティ・キャパシィティ / 連携・協同 / 専門職 / 学校外教育 / NPO / 地域福祉 / 実践的研究 / コミュニティ キャパシティ キャパシティ / コミュニティ・ラーニング・センター / 社会福祉 / 専門職種の協同 / コミュニティ キャパシティ / 社会教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to explore how to make three different professionals in community development, and to develop training method. In this project, we tried promote community capacities made on the basis of collaboration between care workers, staffs of community support center, and community educators. At the end, we revealed how to make collaboration for practice of community capacity development. In addition, we proposed training programs to promote their abilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会福祉と社会教育という両領域の連携の必要性を強調すること自体は新しい主張ではない。しかし、これまでの研究では、①連携・協同を進める具体的な方法論や実践的な提案はほとんど具体化されてない。②しかも、新しい課題を遂行するには、新しい力量が求められるが、こうした具体的な検討を行った研究は皆無といえる。③さらに、その専門的力量を高めるためのカリキュラムや研修方法の提案も手付かずの課題である。社会福祉学と社会教育学の研究成果を統合しようとする点、社会福祉領域の実践者との共同研究・共同開発の実践的研究もはじめての試みである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2015

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Global Study of Student Engagement: Collaboration Research of Tohoku University, Universitas Pendidikan Indonesia and Shirayuri Women’s College2019

    • Author(s)
      Sodikin, Yanti Shantini, Mitsuru TAKAHASHI,Takiko MAKIISHI
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科 年報 第67集第2号

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 地域社会への参加と「生活に埋め込まれた学習」―「国際結婚」をした外国人女性の定住過程―2015

    • Author(s)
      槇石多希子・南紅玉
    • Journal Title

      仙台白百合女子大学人間発達研究センター紀要「人間の発達」

      Volume: 10号 Pages: 59-75

    • NAID

      40020762508

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Earthquake Disaster and the Potential of Adult Art Education:THe Significance of Holistic Learning.2018

    • Author(s)
      Takiko Makiishi, Mitsuru TAKAHASHI
    • Organizer
      5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts:SGEM2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 成人教育の社会学ーパワー・アート・ライフコース2017

    • Author(s)
      高橋満編著
    • Total Pages
      329
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798913940
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 成人教育の社会学2017

    • Author(s)
      高橋満 編著 (槇石多希子他8名)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 対人支援者の専門性と学びの空間―看護・福祉・教育職の実践コミュニティ2015

    • Author(s)
      高橋 満・槇石多希子
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      創風社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi