• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on body and language: Semiotic analysis about the "Sho" and the theory about Sho

Research Project

Project/Area Number 15K13193
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

FURUICHI MASAKI  常葉大学, 教育学部, 准教授 (30557301)

Research Collaborator GOTO Yuduki  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords身体と言語 / 入木抄 / 尊円親王 / 書 / 書論 / 三筆・三蹟 / 記号学 / ロラン・バルト / 言語 / 身体 / 三筆 / 三蹟 / 空海 / かな
Outline of Final Research Achievements

On this resaerch I tried theoretical and practical analysis of "Jyuboku-shou", teaching text of Japanese calligraphy by Prince Son-en. In theoreticalanalysis, the text was described only in the language for practical writing of the "Sho" and I analyzed the ingenuity for that using knowledge of semiology. Also, there is emphasis on learning "Sho" written by the "Nou-sho(calligraphy master)", I will clarify the judgment standards of "Nou-sho" and succession process of that. In practical analysis, I tried to support that theoretical analysis by studying and researching the writing tools close to the time of "Jyuboku-shou" as much as possible, and obtained the tools to use them for trial writing.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results)

  • [Journal Article] 言葉による教育の原理および方法に関する研究 ―『入木抄』を中心とした書論の記号学的分析を通じて― ③「能」を示す評価の言葉②―空海「灌頂歴名」―2018

    • Author(s)
      古市将樹
    • Journal Title

      常葉初等教育研究

      Volume: 3 Pages: 71-82

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言葉による教育の原理および方法に関する研究―『入木抄』を中心とした書論の記号学的分析を通じて―(2)バルトの諸概念と教育論①2017

    • Author(s)
      古市将樹
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 37 Pages: 43-55

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言葉による教育の原理および方法に関する研究 ―『入木抄』を中心とした書論の記号学的分析を通じて― ③「能」を示す評価の言葉①-空海「風信帖」-2017

    • Author(s)
      古市将樹
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 38 Pages: 361-373

    • NAID

      120006459067

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言葉による教育の原理および方法に関する研究:『入木抄』を中心とした書論の記号学的分析を通じて―(2)バルトの諸概念と教育論①2017

    • Author(s)
      古市将樹
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 37 Pages: 43-55

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 言葉による教育の原理および方法に関する研究: 『入木抄』を中心とした書論の記号学的分析を通じて-(1)本研究の問題意識、分析対象や研究方法について2016

    • Author(s)
      古市将樹
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 36 Pages: 157-174

    • NAID

      120005826627

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言葉による教育の原理および方法に関する研究 ―『入木抄』を中心とした書論の記号学的分析を通じて― (1)本研究の問題意識、分析対象や研究方法について2016

    • Author(s)
      古市将樹
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 36 Pages: 157-174

    • NAID

      120005826627

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi