• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transition from care to learning in Danish 0th grade-Proposal of a preschool class model

Research Project

Project/Area Number 15K13196
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionAichi Gakusen College (2018)
College of Nagoya Women's University (2015-2017)

Principal Investigator

kodama tamami  愛知学泉短期大学, その他部局等, 教授 (70352870)

Research Collaborator Watanabe Bertelsen Atsuko  
Ono Bjerres Mutsko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsデンマークの保育と教育 / プリスクールクラス / 幼小移行期 / ケアと教育 / 比較教育学 / 幼小移行 / デンマーク / デンマークの教育 / プリスクール・クラス / 就学前教育 / ケアと学習
Outline of Final Research Achievements

In this research, I clarified the contents of transition from 'care to education'in the 0th grade in Denmark through curriculum research and fact-finding in the field of education, and proposed it as a model of pre-school class. The research results are presented at some conference, Japan Child Care Society, the Japan Comparative Education Society, etc,. "One consideration about the class of Friskole in Denmark" ,Waseda University Educational Society Proceedings No.17,(2017), "Denmark a study on early childhood transition period "the 0th grade"-focusing on the language evaluation program-",Aichi Gakusen Junior College Research Bulletin Vol. 1 No. 2(2018), etc., presented as a paper. The research results are summarized in "Cultural of Orality Supporting Danish Education"(2017,Shinhyouron)

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼小移行として、ケアから学習教育への移行プログラムを実施していくデンマークモデルが確立していく段階を、フィールドワークを中心に長期的に参与観察を通して実証研究していく点に、本研究の学術的な特色があると考えられる。また、教育現場における課題検証を通して、実現性の高い幼小移行モデルを提示することが可能となるという点に本研究の意義が認められる。ソーシャルペダゴジーは日本の保育理念と共通点も多く、日本の幼小移行のあり方への大きな示唆となり得る。幼小移行に関する政策及びカリキュラムレベル、教育現場レベルでの3年間に及ぶ調査研究は他に例のない研究である。この点に本研究の斬新さと挑戦性があったといえる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] デンマークの幼小移行期『0学年』に関する考察―言語評価プログラムに焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Journal Title

      愛知学泉大学研究紀要第1巻第2号

      Volume: 1 Pages: 93-102

    • NAID

      120006626704

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「乳幼児期における歌いかけの意義―デンマークのベビー賛美歌―2018

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要

      Volume: 64 Pages: 377-386

    • NAID

      120006486209

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新たな時代に向けての幼児教育の方法と評価2018

    • Author(s)
      神崎奈奈・児玉珠美
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要

      Volume: 64 Pages: 361-367

    • NAID

      120006486207

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 乳児接触における学生のマザリーズの学習効果に関する研究―音声分析に焦点を当てて2018

    • Author(s)
      児玉珠美・神崎奈奈・大嶽さと子
    • Journal Title

      名古屋女子大学総合科学研究

      Volume: 12 Pages: 11-18

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デンマークの幼小移行に関する研究-プリスクールクラス「0学年」の改革に焦点を当ててー2017

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Journal Title

      早稲田大学「現代幼児教育研究所紀要」

      Volume: 第3号 Pages: 35-50

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] デンマークのフリスコーレの授業に関する一考察-0学年に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Journal Title

      早稲田大学教育学会紀要

      Volume: 17 Pages: 49-56

    • NAID

      40020826441

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] グルントヴィの教育理念の今日的意義2015

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Journal Title

      名古屋女子大学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 195-203

    • NAID

      120006347893

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] デンマークのフリスコーレの授業に関する一考察-0学年に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Organizer
      早稲田大学教育会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークの新たな教育改革に対する教員意識についての考察―公立基礎学校におけるアンケート及びインタビュー調査を通して―2015

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークの幼小移行期としての0年生に関する考察2015

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      愛知淑徳大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 未来を見据えた保育者を目指して2018

    • Author(s)
      児玉珠美・伊藤理絵・河合玲子・神崎奈奈・幸順子他
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      鳴海出版
    • ISBN
      9784907952174
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 家庭科教員のための学習指導技術2018

    • Author(s)
      青柳由桂・今井邦雄・小出あつみ・白井靖敏・児玉珠美他
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784864877688
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] デンマークの教育の支える「声の文化」2018

    • Author(s)
      児玉珠美
    • Publisher
      新評論
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi