• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on learning support program and networking for poverty-ridden children

Research Project

Project/Area Number 15K13197
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionRitsumeikan University (2017-2018)
Otemae University (2016)
Osaka International College (2015)

Principal Investigator

KASHIWAGI Tomoko  立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (90571894)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 武井 敦史  静岡大学, 教育学部, 教授 (30322209)
仲田 康一  大東文化大学, 文学部, 講師 (40634960)
大林 正史  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (40707220)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords子どもの貧困 / 学習支援活動 / 学校 / 連携 / プログラム / 課題 / 学習支援事業 / 貧困 / 学習支援 / 学力向上 / ソーシャル・キャピタル / 居場所 / ネットワーク / 行政 / 塾 / NPO / 学習意欲
Outline of Final Research Achievements

As a result of performing qualitative research on learning support activities, it was found that the contribution level and method of the activities to increase motivation for learning vary according to levels of economic difficulty and social capital. When the level of economic difficulty is high and that of social capital is low, basic functions to improve academic achievements, such as functions to ensure a place to stay and to give homework, will work, while high-level teaching for examinations will be effective when both levels are high. In quantitative research, it was clarified that collaboration between learning support steering organizations and schools has been expected and gradually promoted, but no stable system has been established to promote such collaboration, suggesting an issue to be solved by the government.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習支援活動は、貧困家庭の子どもの学力を高める重要な社会資源として重視されつつあるが、同じ貧困家庭でも家庭内外のソーシャル・キャピタルの程度によって、学習内容や方法を変えなければ子どもの学習意欲とその結果としての学力にプラスの影響を与えにくい。また、学校との連携によって、子どもの学習意欲や学力への学習支援活動の影響力は高まる。研究成果の意義は、子どもの実情に応じた活動の必要性と連携の課題を提示したところにある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 貧困問題を抱える地域における「町づくり学習」の可能性 -スティグマへの子どもの反応と抵抗としての学習活動の意義-2019

    • Author(s)
      山田文乃・柏木智子
    • Journal Title

      学校改善研究紀要

      Volume: 1 Pages: 72-84

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの貧困問題に取り組むケアする教員の葛藤と対処様式-教職アイデンティティ確保のための学校経営戦略2018

    • Author(s)
      柏木智子
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 43 Pages: 40-54

    • NAID

      120006460137

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子供の貧困に学校はどう向き合うべきか2018

    • Author(s)
      柏木智子
    • Journal Title

      中学校

      Volume: 777 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子ども食堂」を通じて醸成されるつながりの意義と今後の課題-困難を抱える子どもの参加と促進条件に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      柏木智子
    • Journal Title

      立命館大学産業社会論集

      Volume: 53 Pages: 43-63

    • NAID

      120006452213

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カリキュラム改革におけるコンピテンシー強調の背景とその課題2017

    • Author(s)
      武井敦史
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 42 Pages: 17-28

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 共生社会の実現と教育経営がの課題-子どもの貧困対策研究の立場から2017

    • Author(s)
      柏木智子
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 59

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 貧困問題を抱える子どもの文化資本と社会関係資本2017

    • Author(s)
      柏木智子
    • Journal Title

      九州教育経営学会研究紀要

      Volume: 23

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 問題を抱える子どもへの福祉と教育の連携実態と課題2016

    • Author(s)
      柏木智子・岩永定
    • Journal Title

      国際研究論叢

      Volume: 29 Pages: 107-222

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 困難を抱える子どもの支援に向けた学校と他機関との連携の実態2015

    • Author(s)
      仲田康一・柏木智子
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 11 Pages: 56-63

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 貧困問題を抱える地域における「町づくり」学習の可能性2018

    • Author(s)
      山田文乃、柏木智子
    • Organizer
      日本学校改善学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭とのつながりが少ない子どもにおける住民とのつながりと学習理解度および地域貢献意欲の関係2017

    • Author(s)
      大林正史
    • Organizer
      日本学習社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの貧困と教育支援2017

    • Author(s)
      柏木智子
    • Organizer
      九州教育経営学会
    • Place of Presentation
      福岡市教育センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] On New Menaces of Education: Competency and “Ba,”2017

    • Author(s)
      武井敦史
    • Organizer
      Values and Ethics in Education: Transforming Children’s mind
    • Place of Presentation
      India International Center
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者・住民の学校経営参加に対する教員の意識に関する研究2016

    • Author(s)
      橋本洋治・柏木智子・仲田康一
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 結束型地域ソーシャル・キャピタルの維持要因と教育的功罪-つながりの強い地域と学校との連携事例より-2016

    • Author(s)
      柏木智子・大林正史
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 共生社会の実現と教育経営の課題-多様性に教育はどうこたえるか:子どもの貧困対策研究の立場から-2016

    • Author(s)
      柏木智子
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもとつながる学校-子どもの貧困対策とケアする学校文化の形成2016

    • Author(s)
      柏木智子
    • Organizer
      日本学校改善研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ソーシャル・キャピタルで解く教育問題2019

    • Author(s)
      露口健司編著(柏木智子)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ジダイ社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの貧困対策と教育支援-より良い政策・連携・協働のために2017

    • Author(s)
      末冨芳編
    • Total Pages
      379
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもの貧困・不利・困難を越える学校2017

    • Author(s)
      柏木智子・仲田康一
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ソーシャル・キャピタルと教育2016

    • Author(s)
      柏木智子
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「つながり」を深め子どもの成長を促す教育学2016

    • Author(s)
      柏木智子
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi