• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Education to reduce prejudice: Research on the effect of the Human Library

Research Project

Project/Area Number 15K13212
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKomazawa University

Principal Investigator

tsuboi tsuyoshi  駒澤大学, 文学部, 教授 (00119108)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 工藤 和宏  獨協大学, 外国語学部, 専任講師 (70364726)
横田 雅弘  明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (90200899)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords偏見の低減 / 親密な対話 / 人間図書館 / 生きている図書館 / 演劇的仮想空間 / 異文化間能力 / 社会関係資本 / ナラティブ効果 / 自己概念の変容 / アフォーダンス理論 / 対人関係の再構築 / 自己開示 / 自己概念の拡大 / 視野の拡大 / ヒューマンライブラリーの多様性
Outline of Final Research Achievements

This study is among the first of its kind to examine the effects of the Human Library (hereafter, the HL). It makes five significant contributions. First, the study draws on existing theoretical frameworks and unpacks the reasons why the intimate dialogue in the virtual theatrical space of the HL is effective in reducing prejudice. Second, the study indicates that more than 95% of the HL participants (i.e. Readers and Books) across Japan were in support of the Library and showed their willingness to participate in it again. Third, empirical data indicates that the HL has not only prejudice reduction effect, but also self-efficacy effect and narrative effect. Fourth, the study addresses issues of educational impacts, sustained outcomes, and conditions necessary for productive dialogue. Finally, practical aspects of the HL are considered from the viewpoints of the diversification of purpose, target and cultural context, and further expansion of the potential in the HL.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ヒューマンライブラリーから見た異文化間能力-コンピテンシーを育てる実践の立場から-2017

    • Author(s)
      坪井健
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 45 Pages: 65-77

    • NAID

      130008154126

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ヒューマンライブラリーから見た異文化間能力―コンピテンシーを育てる実践の立場から-2017

    • Author(s)
      坪井健
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 45 Pages: 65-77

    • NAID

      130008154126

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ヒューマンライブラリーの多様性とその効果2018

    • Author(s)
      坪井健、横田雅弘、工藤和宏
    • Organizer
      異文化間教育学第39回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ヒューマンライブラリーを読み解く-対話世界の構築と視界の相互性-2017

    • Author(s)
      坪井健
    • Organizer
      異文化間教育学第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ヒューマンライブラリーの効果-「読者」アンケートを中心として-2017

    • Author(s)
      横田雅弘
    • Organizer
      異文化間教育学第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ヒューマンライブラリーの多様化とアフォーダンスー「他者」との対話の効果はどこにあるのかー2017

    • Author(s)
      工藤和宏
    • Organizer
      異文化間教育学第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ヒューマンライブラリー研究と実践-その現在とこれから-2017

    • Author(s)
      坪井健
    • Organizer
      日本ヒューマンライブラリー学会第一回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本のヒューマンライブラリーの課題と展望-海外の実践に学ぶ-2017

    • Author(s)
      工藤和宏
    • Organizer
      日本ヒューマンライブラリー学会第一回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 明治大学ヒューマンライブラリーの作り方2017

    • Author(s)
      横田雅弘
    • Organizer
      日本ヒューマンライブラリー学会第一回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリアのヒューマンライブラリー事情2016

    • Author(s)
      工藤和宏
    • Organizer
      ヒューマンライブラリー研究大会2016
    • Place of Presentation
      明治大学中野キャンパス
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性に寛容な社会を目指して-ヒューマンライブラリーの実践とその可能性-2016

    • Author(s)
      坪井健
    • Organizer
      国際アジア文化学会第25回大会
    • Place of Presentation
      和洋女子大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ヒューマンライブラリーから見た異文化間能力―コンピテンシー-を育てる実践の立場から2016

    • Author(s)
      坪井健
    • Organizer
      異文化間教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ヒューマンライブラリーから見た異文化間能力2016

    • Author(s)
      坪井健
    • Organizer
      異文化間教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ヒューマンライブラリーから見た異文化間コンピテンシー2016

    • Author(s)
      坪井健
    • Organizer
      異文化間教育学会公開研究会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2016-02-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ヒューマンライブラリー―多様性を育む「人を貸し出す図書館」の実践と研究―2018

    • Author(s)
      坪井健、横田雅弘、工藤和宏ほか
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346403
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本ヒューマンライブラリー学会

    • URL

      http://www.humanlibrary.jp/about/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi