• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How dose the partnership function in special needs education

Research Project

Project/Area Number 15K13247
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

KAWAII YASUSHI  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90224724)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords特別支援教育 / パートナーシップ原理 / 知的障害特別支援学校 / 高等部 / 専攻科 / パートナーシップ
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed the principle of partnership from three points of view.
It was clarified that teachers should practice the class management by means of respecting individual children including children with mental retardation in school partnership, teachers should make curriculum by means of holding discussions to agree on the strengths and weakness of the student and the hope of his/her parents in lifelong learning partnership, and school system should be organized to understand the service of school and to collaborate in welfare partnership. In the future community partnership is necessary to be established to include each partnership.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成19年度から日本における障害のある子どもに対する教育は「特殊教育」から「特別支援教育」に転換した。特別支援教育においては、子どもが在籍する学校だけではなく、①乳幼児期から学校卒業後まで生涯にわたって(縦の連携)、②教育・医療・福祉・労働等の関係機関との繋がり(横の連携)の下に支援を行うという点が重要となり、各関係機関が互いにパートナーとして認識していくことが重要となる。本研究では、各領域でのパートナーシップを分析し、現状と課題を明らかにすると共に、今後は各パートナーシップを包括するコミュニティーパートナーシップ原理の確立に向けた検討が必要であることを指摘した点に社会的意義が認められる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 明治時代の長野県における聾教育に関する史的研究2018

    • Author(s)
      中嶋忍・河合康
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 24 Pages: 17-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校の通常の学級における知的障害の障害理解教育に関する研究2017

    • Author(s)
      五十嵐ひとみ・河合康
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 23 Pages: 23-29

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 明治43-45年の長野県における盲教育及び聾教育に関する史的研究(1)ー佐藤熊治郎の「盲人教育唖人教育」についてー2017

    • Author(s)
      中嶋忍・河合康
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 36(2) Pages: 417-424

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 個を生かした教育課程編成の在り方2016

    • Author(s)
      河合康
    • Journal Title

      個を生かした教育課程編成の在り方

      Volume: 8 Pages: 32-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治43-45年の長野県松本尋常高等小学校における成績不良児童教育に関する史的研究2016

    • Author(s)
      中嶋忍・河合康
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 127-234

    • NAID

      120005738183

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育雑誌「信濃教育」における長野尋常小学校の特別学級実践報告に関する史的研究2016

    • Author(s)
      中嶋忍・河合康
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 22 Pages: 35-30

    • NAID

      120005767806

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 明治30年代の長野県松本尋常高等小学校の成績不良児童対策に関する史的研究2015

    • Author(s)
      中嶋忍・河合康
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 37(4) Pages: 371-380

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Book] わかりやすく学べる特別支援教育と障害児の心理・行動特性2018

    • Author(s)
      河合康
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      北樹社
    • ISBN
      9784779305610
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「思考力」が育つ教員養成ー上越教育大学からの提言3-2018

    • Author(s)
      上越教育大学
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      上越教育大学出版会
    • ISBN
      9784990668594
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「実践力」が育つ教員養成ー上越教育大学からの提言4ー2018

    • Author(s)
      上越教育大学
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      上越教育大学出版会
    • ISBN
      9784990997304
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 日本障害児教育史2018

    • Author(s)
      中村満紀男
    • Total Pages
      1342
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346151
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性2017

    • Author(s)
      柘植雅義
    • Total Pages
      299
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772415613
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「思考力」を育てるー上越教育大学からの提言1ー2017

    • Author(s)
      上越教育大学
    • Total Pages
      439
    • Publisher
      上越教育大学出版会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「実践力」を育てるー上越教育大学からの提言2ー2017

    • Author(s)
      上越教育大学
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      上越教育大学出版会
    • ISBN
      9784990668587
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校教育の戦後70年史2016

    • Author(s)
      一般財団法人日本児童教育振興財団
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      小学館
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] これからの学校教育を担う教師を目指す2016

    • Author(s)
      日本学校教育学会
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] キーワードで読む 発達障害研究と実践のための医学診断/福祉サービス/特別支援教育/就労支援ー福祉・労働制度・脳科学的アプローチー2016

    • Author(s)
      日本発達障害学会
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] よくわかる肢体不自由教育2015

    • Author(s)
      安藤隆男他編
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi