• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of evaluation tools for parent mentor programs

Research Project

Project/Area Number 15K13260
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionWakayama University (2017-2018)
Institute for Developmental Research, Aichi Human Service Center (2015-2016)

Principal Investigator

Takezawa Taishi  和歌山大学, 教育学部, 講師 (80393130)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 雅彦  鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
安達 潤  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (70344538)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsペアレント・メンター / 養成研修 / 評価 / 尺度 / 発達障害 / 効果測定 / エンパワーメント
Outline of Final Research Achievements

We developed a Japanese version of the Psychological Empowerment Scale as a measure of training programs for supporting parents of individuals with developmental disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

メンターによる相談活動と養成研修の評価方法が確立されれば、より体系的なメンタープログラムの開発及び運用が可能となる。メンター研究の成果は、発達障害以外の障害タイプの領域における家族支援研究への応用が可能であり、その意味において、広い意味での家族支援研究のより普遍的な蓄積と発展に寄与するものと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 12 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 小・中学校教員の合理的配慮を妨げる心理的要因2017

    • Author(s)
      松下慎之介・井上雅彦
    • Journal Title

      米子医学雑誌

      Volume: 68(3-5) Pages: 35-40

    • NAID

      120006862004

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害に対するペアレント・トレーニングの動向と課題2017

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 12 Pages: 40-44

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害に対するペアレント・トレーニングの実際と課題2017

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39(1) Pages: 87-90

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 応用行動分析から考える家庭における発達障害の理解と支援2017

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      慶應義塾大学出版会

      Volume: 65(8) Pages: 4-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害(ASD)のある幼児の母親の育児ストレスとソーシャルサポート-母親と子どもの属性との関連について-2016

    • Author(s)
      竹澤大史
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要(人文・社会編)

      Volume: 62 Pages: 239-250

    • NAID

      120006347897

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラムにおける感覚異常に関する行動評価と機能分析アプローチ2015

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 37(4) Pages: 324-333

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] わが国におけるペアレント・メンター養成研修の現状と今後の課題2015

    • Author(s)
      原口英之・加藤香・井上雅彦
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 12(2) Pages: 63-67

    • NAID

      130007637110

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Comparative Evaluation of Parent Training for Parents of Adolescents with Developmental Disorders2015

    • Author(s)
      Matsuo, R., Inoue, M., & Maegaki
    • Journal Title

      Yonago Acta Medica

      Volume: 58(3) Pages: 109-109

    • NAID

      120005663719

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達傷害のある子どものきょうだい間のトラブルに対するペアレント・トレーニングの効果2015

    • Author(s)
      宮崎美江・宮崎光明・井上雅彦
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 55(2) Pages: 129-142

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Psychometric properties of the Repetitive Behavior Scale-Revised for individuals with autism spectrum disorder in Japan2015

    • Author(s)
      Inada N, Ito H, Yasunaga K, Kuroda M, Iwanaga R, Hagiwara T, Tani I, Yukihiro R, Uchiyama T, Ogasahara K, Hara K, Inoue M, Murakami T, Someki F, Nakamura K, Sugiyama T, Uchida H, Ichikawa H, Kawakubo Y, Kano Y, Tsujii M
    • Journal Title

      Research in Autism Spectrum Disorder

      Volume: 15 Pages: 60-68

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本版短縮感覚プロフィールの標準化:標準値および信頼性・妥当性の検討2015

    • Author(s)
      谷伊織・伊藤大幸・平島太郎・岩永竜一郎・萩原拓・行廣隆次・内山登紀夫・小笠原恵・黒田美保・稲田尚子・原幸一・井上雅彦・村上隆・染木史緒・中村和彦・杉山登志郎・内田裕之・市川宏伸・辻井正次
    • Journal Title

      精神医学

      Volume: 57(6) Pages: 419-429

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもをもつ親に対するピアサポート;わが国におけるペアレント・メンターによる親支援活動の現状と今後の課題2015

    • Author(s)
      原口英之・井上雅彦・山口穂菜美・神尾陽子
    • Journal Title

      精神保健研究

      Volume: 61 Pages: 49-56

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レット症候群における合目的的な手の使用の形成2015

    • Author(s)
      平本厚美・井上雅彦・高貝蹴
    • Journal Title

      子どものこころと脳の発達

      Volume: 6(1) Pages: 42-47

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 行動論的アプローチはASD治療の到達点として何を目指すのか2015

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      精神療法

      Volume: 41(4) Pages: 498-504

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害と家族支援2015

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      精神療法

      Volume: 41(4) Pages: 577-584

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の展望:インクルーシブ教育の目指すべきもの-ユニバーサルデザインと専門性2015

    • Author(s)
      鳥居深雪・河崎佳子・海津亜希子・佐藤克敏・鳥越隆士・井上雅彦
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 54 Pages: 173-180

    • NAID

      130005095114

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校定時制課程における行動面・学習面で 「気になる」 生徒の支援に関する教員へのコンサルテーション効果の検討2015

    • Author(s)
      式部陽子・ 岩坂英巳・井上雅彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 75-81

    • NAID

      120005895314

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 強度行動障害のある人の支援を目的とした行動測定支援アプリケーションと情報共有支援システムの検討2015

    • Author(s)
      東野正幸・川村尚・井上雅彦
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 114(497) Pages: 41-43

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 応用行動分析を用いた発達障害の子どもへの支援2015

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Journal Title

      精神療法

      Volume: 41(2) Pages: 185-189

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of parent training for the developmental disorders in the community setting.2017

    • Author(s)
      Inoue, M.& Inoue, N.
    • Organizer
      International Autism Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Homma, M., Inoue, M. & Okazaki, M. (2017). Career education for high school students with developmental disabilities utilizing an internship program.2017

    • Author(s)
      Homma, M., Inoue, M. & Okazaki, M.
    • Organizer
      International Autism Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effectiveness of a group brief parent training for parents with the developmental disorders.2017

    • Author(s)
      Inoue, M., Enomoto, D.,& Murase, H.
    • Organizer
      International Meeting For Autism Research
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of a Family Psychoeducation Program for Parents of Young Children with ASD2016

    • Author(s)
      T. Takezawa, T. Yoshikawa and M. Inoue
    • Organizer
      International Meeting for Autism Research 2016
    • Place of Presentation
      Baltimore, MD, U.S.A.
    • Year and Date
      2016-05-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effects of Staff Training Program Using ``Strategy Sheet`` for Persons With Behavioral Disorders2015

    • Author(s)
      Inoue M
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, Eighth International Conference
    • Place of Presentation
      Kyoto, Japan
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Current situation of early behavioral intervention services providers in Japan2015

    • Author(s)
      Haraguchi H, Inoue M, Nakatani K, Yamaguchi H, Hiraiwa M, Kamio Y.
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, Eighth International Conference
    • Place of Presentation
      Kyoto, Japan
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a Parent Mentor Program in Japan2015

    • Author(s)
      T. Takezawa, H. Haraguchi, T. Yoshikawa, M.Ogura, J. Adachi & M. Inoue
    • Organizer
      International Meeting for Autism Research 2015
    • Place of Presentation
      Salt Lake City, UT, U.S.A.
    • Year and Date
      2015-05-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性2017

    • Author(s)
      柘植 雅義、井上雅彦 他
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772415613
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ズバッと解決ファイル2017

    • Author(s)
      阿部利彦 ・菅野純 ・川上康則 ・宇野宏幸 ・藤野博 ・梅永雄二 ・小島道生・井上雅彦 ・坂本條樹 ・松久眞実 ・原口英之 ・角張憲正
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760823475
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] International Meeting for Autism Research 20152015

    • Place of Presentation
      Salt Lake City, UT, U.S.A.
    • Year and Date
      2015-05-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi