Project/Area Number |
15K15176
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Medical sociology
|
Research Institution | Tokyo Medical University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
阿部 幸恵 東京医科大学, 医学部, 教授 (20449218)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | シミュレーション / 多職種連携教育 / チーム実践力 / 医療系学生 / シミュレーション教育 |
Outline of Final Research Achievements |
About team practical ability, we completed the scale which paid attention to two planes of "skill" and "consciousness" by questionnaire survey. Team practice ability was able to show the structure which consists of two aspects of "skill" and "consciousness". For simulation training, we implemented a training method that incorporated the method of TBL (Team-Based Learning). In the measurement by the team practice ability scale, the score after the class was rising. It is considered that simulation training using the TBL method that sets the scene of team medical care could indicate the possibility that it could be a training model that can promote multi-disciplinary collaborative education.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
医療職者の「実践力の低下」は、医療現場でたびたび指摘される問題である。基礎教育において教授された知識を現場で応用できるように定着させるためには、実習等において実際に自分の身で体験することが重要であるとされる。そこで、シミュレーション教育の重要性が近年になって高まってきた状況がある。 本研究によって作成されたチーム実践力尺度は、医療現場における体験を想定した尺度であり、実際の医療現場を模したシミュレーション教育の効果測定に寄与することができ、多職種連携による医学教育の発展につながるものと考える。
|