• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Narrative Approach Evaluation Method for Nursing Carrer Formation Program

Research Project

Project/Area Number 15K15796
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

FUKUDA Atsuko  神戸大学, 大学院保健学研究科, 講師 (80294239)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 紙野 雪香 (今井雪香)  大阪府立大学, 看護学研究科, 准教授 (10294240)
森岡 正芳  立命館大学, 総合心理学部, 教授 (60166387)
高橋 清子  千里金蘭大学, 看護学部, 准教授 (90343251)
Research Collaborator SAITOH Nobuko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsナラティヴアプローチ実践 / 成果 / 評価方法 / ナラティヴアプローチ / 実践研究 / ナラティヴアプローチ実践研究 / 評価 / ナラティヴ・アプローチ実践研究
Outline of Final Research Achievements

The aim of the research is to develop a concrete methodology for a Nursing Career Formation program that emerges from a narrative approach.” Participants who underwent the program through a narrative approach attempted to approach practice using a narrative lens.
Results of this study were based on the relationship between "the speaker" and "the listener", which is characteristic of the narrative approach.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において、ナラティヴ・アプローチの実践評価を開発することは、看護が対象とする“人”の多様な個別性を踏まえた研究の評価指針を提示することができる。このことにより、臨床現場に実践として取り組みやすくなる。看護師は、葛藤を和らげ、看護師個々が大事にしているキャリア形成を促すことができる。看護師個々が主体的に行動でき、日々の看護実践に新たな意味が生まれ、さらにそれが新たな看護を生むことにつながる。本研究の成果は、一般化する科学的研究と同等に扱うことを可能とする。看護領域、医療だけでなく、人を対象とする分野にも広く適応可能とし、自分と他者それぞれ同じ価値のもと理解することにつながる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 個人の進化と組織の活性化をもたらすナラティヴプラクティス 第1回 看護実践を語り合う時空間の創造2019

    • Author(s)
      紙野雪香,福田敦子,髙橋清子,森岡正芳
    • Journal Title

      看護管理

      Volume: 29(5) Pages: 458-462

    • NAID

      40021902919

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 個人の進化と組織の活性化をもたらすナラティヴプラクティス 第2回 看護実践について語り合った成果を捉える - 看護職者に立ち現われた成果 -2019

    • Author(s)
      福田敦子,紙野雪香,髙橋清子,森岡正芳
    • Journal Title

      看護管理

      Volume: 29(6) Pages: 558-561

    • NAID

      40021936534

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 現任教育におけるナラティヴアプローチの実践とその成果-私が大切にしている看護実践の探求-2019

    • Author(s)
      福田敦子,紙野雪香,髙橋清子
    • Organizer
      第29回日本看護学教育学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 私らしい看護を見出すためのナラティヴアプローチ実践の成果と評価方法の検討 -私に立ち現れるもの、臨床現場にもたらすもの-2018

    • Author(s)
      福田敦子,紙野雪香,髙橋清子,松月みどり
    • Organizer
      第22回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Visualization of Nursing Practice by Narrative Approach(2)- Achievement of Narrative Practice ー2018

    • Author(s)
      Atsuko Fukuda, Yukika Kamino, Sayako Takahashi, Masayosi Morioka
    • Organizer
      The 5th CJK Nursing Conference.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ナラティヴアプローチによるキャリア形成のためのプログラムを受けた看護管理者に立ち現れた成果(その1)2017

    • Author(s)
      高橋清子,福田敦子,紙野雪香
    • Organizer
      第37回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴアプローチによるキャリア形成のためのプログラムを受けた看護管理者に立ち現れた成果(その2)2017

    • Author(s)
      福田敦子,高橋清子,紙野雪香
    • Organizer
      第37回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-07-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi