• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching methods using AR technology in nursing education and safety

Research Project

Project/Area Number 15K15816
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionShoin University

Principal Investigator

KAZAOKA Tamayo  松蔭大学, 看護学部, 教授 (50224382)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立野 貴之  松蔭大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (50564001)
舘 秀典  東京福祉大学, 保育児童学部, 講師 (90402148)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords医療安全 / 看護基礎教育 / ICT教育 / シミュレーション教育 / 安全教育
Outline of Final Research Achievements

The intention of this research is to develop teaching methods which use augmented reality (AR) technology to simulate medical procedures and scenarios to educate nurses and help prevent any associated accidents. This research also aims to build an educational system to operate as ICT. Two simulations were created to replicate the scenario of giving daily medical care where a patient has an intravenous drip inserted. The first simulation is based on the causes of accidents and observed by the students on their mobile phones or laptop computers. The teachers are able to monitor and confirm their leaning progress. The second simulation was created to be used in AR technology and is complimentary to the first system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、看護基礎教育での医療安全教育のシミュレーションのシナリオの場面は、学生が臨地実習で体験することが多く、新人看護師のインシデントも多い、点滴やドレーンが挿入された患者への生活援助が有効であること、看護学生がパソコンやケータイのプラウザを使い、インシデントのリスクを盛り込んだ生活援助の動画を視聴しながらリスクと捉えた個所をクリックすると、視聴後に自分の意識と教材の差を確認できるシステムを構築したこと、AR教材と先のシステムとの連携が可能であることを確認したことで、ゲーミフィケーションを使った医療安全のシミュレーション教育がケータイやパソコンでできる可能性を広げたと考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ヒューマンエラーの心理的要因に関する著書から見える教材開発の展望ーAR技術を用いた医療安全教育教材の開発にあたって-2019

    • Author(s)
      風岡たま代、立野貴之、舘秀典
    • Journal Title

      松蔭大学看護学部紀要

      Volume: 4 Pages: 9-16

    • NAID

      40021929006

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護の安全教育の学習支援システムと授業プログラムの開発2018

    • Author(s)
      立野貴之、舘秀典、風岡たま代
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35 Pages: 157-162

    • NAID

      130006744364

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 厚生労働省関係の医療安全対策の経緯と科研費研究の展望ーAR技術を用いた安全教育教材開発にあたってー2017

    • Author(s)
      風岡たま代、立野貴之、舘秀典、池本明美
    • Journal Title

      第47回 日本看護学会論文集 看護管理

      Volume: 47 Pages: 331-334

    • NAID

      40021223448

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シミュレーションによるヒューマンエラー防止のための文部科学省科研費研究の展望ーAR技術を用いた医療安全教育教材の開発にあたってー2017

    • Author(s)
      風岡たま代、立野貴之、舘秀典、池本明美
    • Journal Title

      第47回 日本看護学会論文集 看護管理

      Volume: 47 Pages: 335-338

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 看護短大3年生と看護大学3年生が臨地実習で体験するヒヤリ・ハットの共通点ー成人看護学急性期実習での体験からー2018

    • Author(s)
      風岡たま代、嶋野ひさ子、長嶋祐子、井上聡子、舘秀典、立野貴之
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護の安全教育における動画教材を利用した学習支援システムと授業プログラムの開発2017

    • Author(s)
      立野貴之、舘秀典、風岡たま代
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      北九州
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ヒューマンエラーの心理学的要因に関する著書の展望ーAR技術を用いた医療安全教育教材開発にあたってー2017

    • Author(s)
      風岡たま代、立野貴之、舘秀典
    • Organizer
      第48回 日本看護学会 ー看護教育ー 学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護の安全教育における学習支援システムの検証2017

    • Author(s)
      立野貴之、舘秀典、風岡たま代
    • Organizer
      日本教育情報学会第33回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 医療安全管理室の看護師が認識する新人看護師のインシデントの背景と新人教育ーAR技術を用いた医療安全教育教材の開発にあたってー2017

    • Author(s)
      風岡たま代、立野貴之、舘秀典、池本明美、竹村華織
    • Organizer
      第48回 日本看護学会 -看護管理ー 学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護のシナリオを利用したロールプレイング教育を支援するシステムの開発2016

    • Author(s)
      舘秀典、立野貴之、風岡たま代
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2016年度年次大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2016-12-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 厚生労働省関係の医療安全対策の経緯と科研費研究の展望ーAR技術を用いた安全教育教材開発にあたってー2016

    • Author(s)
      風岡たま代、立野貴之、舘秀典、池本明美
    • Organizer
      第47回 日本看護学会 ー看護管理ー学術集会
    • Place of Presentation
      石川県金沢
    • Year and Date
      2016-09-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] シミュレーションによるヒューマンエラー防止のための文部科学省科研費研究の展望ーAR技術を用いた医療安全教育教材の開発にあたってー2016

    • Author(s)
      風岡たま代、立野貴之、舘秀典、池本明美
    • Organizer
      第47回 日本看護学会 ー看護管理ー学術集会
    • Place of Presentation
      石川県金沢
    • Year and Date
      2016-09-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 看護の安全教育の学習支援システムと授業プログラムの開発2015

    • Author(s)
      立野貴之、舘秀典、風岡たま代
    • Organizer
      大学ICT連絡協議会2015年度年次大会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2015-12-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 風岡研究用ホームページアドレス http://www.booh.net/kazaoka/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi