Studies on Utilizing Ad Hoc Networks for Education
Project/Area Number |
15K16105
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Learning support system
|
Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
Endo Keiichi 愛媛大学, 理工学研究科(工学系), 講師 (10467847)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | アドホックネットワーク / タブレット間通信 / スキャッタネット / 教育支援 / タブレット / Bluetooth / Wi-Fi Direct / 教育 / 学習支援 / グループ学習 |
Outline of Final Research Achievements |
It is shown that Bluetooth is more suitable for construction of ad hoc networks by comparing the characteristics of communication between tablets using Wi-Fi Direct and Bluetooth. Communication delay and effectiveness of education assistance by the applications utilizing ad hoc networks are also evaluated.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
タブレット同士を直接接続することにより構築されたアドホックネットワークを教育に利用する研究,Wi-Fi Directを利用した実機実験はまだほとんど行われておらず,独創的・先駆的な研究であるといえる.アドホックネットワークをタブレット間の通信に利用すれば,アクセスポイントを設置・設定する必要がないため,金銭的・人的コストを削減できるほか,アクセスポイントの不具合により授業ができなくなる恐れもない.
|
Report
(5 results)
Research Products
(15 results)