• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of a learning program of the nature of science in science teacher training

Research Project

Project/Area Number 15K16243
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

SUZUKI Hiroaki  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (90581843)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords理科教育 / Nature of Science / 科学論的内容 / 教員養成 / Nature of Science
Outline of Final Research Achievements

The project obtains new interpretations and findings about the teacher training curriculum of teaching and learning programs of the Nature of Science in Japanese science education. This project probes the followings (1) The research trends about the nature of science in Science Education. (2) The teacher training system of content constructions about “Nature of Science” in Japan and the United States. (3) The characteristics of student of teacher training department about “Nature of Science” in science education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、米国等の理科教員養成の基本的な枠組み等々を解明し、日本の教員養成において科学論的内容に関する学習プログラムのモデルを開発することができた。日本では、初等教育段階から大学(教員養成学部)に至るまでの間、科学論的内容に関する理科教育の取り組みが、国際的にも喫緊の課題であるにもかかわらず、米国等より遅延していることが否定できない現状において、教員養成における科学論的内容の学習に取り組む本研究の意義は極めて大きいものであろう。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 理科室管理と安全教育2019

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 68 Pages: 839-842

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業におけるICTの活用:デジタル教科書の可能性2017

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 958 Pages: 72-75

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科の観察や実験に対する教員養成学部生の意識2017

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32 Pages: 61-64

    • NAID

      130007387568

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の「探究について」の認知状況―質問紙調査の結果を基に―2017

    • Author(s)
      原田知幸・鈴木宏昭
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32 Pages: 57-60

    • NAID

      130007387569

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科教育におけるICTの活用に関する研究―デジタル教科書の機能に着目して―2016

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31 Pages: 41-44

    • NAID

      130006655999

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 理科における資質・能力の育成を志向した授業実践―Nature of Science の教授アプローチをもとに―2016

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31 Pages: 107-110

    • NAID

      130006655936

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小学校理科授業における観察や実験の実態と教員意識-インタビュー調査の結果から-2018

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育におけるデジタル教科書の活用-小学校の授業実践を事例として-2018

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Pre-service Teacher’s Conceptions of the Nature of Science in Japan2018

    • Author(s)
      Hiroaki Suzuki
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成課程学生の“Nature of Science”に関する認識2017

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 米国理科教科書における「探究について」の内容構成2017

    • Author(s)
      原田知幸・鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 米国理科における安全に関する教材分析2017

    • Author(s)
      高星俊太・鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] デジタル理科教科書の機能比較-;小学6年生「月と太陽」を事例として-2017

    • Author(s)
      藤澤聡美・鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の観察や実験における安全のための学習指導に関する研究-米国の教材分析を中心に-2016

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 米国の初等理科教科書における“Nature of Science”の特質-学年進行による段階的変化に着目して-2015

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi