Project/Area Number |
15K16640
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Aesthetics and studies on art
|
Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
Kasai Amane 東京藝術大学, 大学院国際芸術創造研究科, 講師 (00584161)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | ジャンル論 / 日本音楽史 / ラベリング / ナショナル・アイデンティティ / ポストコロニアル理論 / 満洲 / 台湾 / 朝鮮 / 軽音楽 / 温泉地 / ツーリズム / 劇場文化 / 趣味 / 文化ツーリズム / アマチュア / 映画音楽 |
Outline of Final Research Achievements |
This research reveals how values or labels have historically been put on music genres as well as how national identity has been established in relation to each genre of music, contrasting cases in East Asia before and during World War II. It investigates the musical terminology used in newspapers, magazines, radio programs or records to clarify its contexts and meanings. In terms of conceptualization and musical performances, it also considers how each genre of music has been connected to the propaganda and restructured according to the cultural policy.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、音楽ジャンルの枠組み自体の不確定性を問題とすることで、新たな視点や史料の読みの可能性を示唆した点にある。各ジャンルの本質的特徴が何であるかは語り手や社会的背景などの条件で変わってくるため、ジャンルをめぐる語りは時に矛盾するほど異なり、音楽実践にも影響を及ぼしてきた。こうした枠組みの不確定性と音楽実践との相互作用についての歴史的実証は、これまで音楽学・歴史学いずれの分野でも見られないものであり、また隣接領域のジャンル論にも寄与できる。同時に、本研究のアプローチは国や分野、時代を問わず、文化を通じたアイデンティティ形成の問題に援用可能である。
|