• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Observations on the Relationship between the Abstract Expression in the Arts and the Perception of the Natural World in 1930s France

Research Project

Project/Area Number 15K16651
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fine art history
Research InstitutionJapan Women's University (2017-2018)
Kyoto Saga University of Arts (2015-2016)

Principal Investigator

YAMAMOTO YUKI  日本女子大学, 人間社会学部, 研究員 (30537882)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords近現代美術 / 自然観 / 抽象芸術 / デザイン / 近代美術 / フランス1930年代 / 装飾芸術 / 美術史 / 現代思想史 / 表象文化論 / 思想史
Outline of Final Research Achievements

The goal of this research is to elucidate the manner in which the evolution of abstract expression in the arts was influenced by fresh insights into the natural world afforded by the progress of the science and technology in France during the 1930s. By focusing on several concrete examples, we clarify the strong influence of the naturalistic point of view on the artistic process of Purist artists such as Le Corbusier, Amedee Ozenfant and Fernand Leger, known for their abundant use of organic forms derived from nature.
Moreover, we examine how, under the guise of a new “realism”, their creative activity reflected the greater social environment of that decade, when numerous artists sought to translate scientific discoveries about the natural world into abstract artistic expression.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ひとつは、1930年代というまだ研究が未整備な時代を特徴づける思想的原理に着目した点に学術的な意義が認められる。また、1930年代の新しい自然観の展開を、20世紀初頭以来の科学と芸術を結び付けようとするダイナミックな視点と思考法との関連性に着目している点に特色がある。さらに、ピュリスムなどフランスの芸術家たちが形成した自然観から抽象芸術を捉え直すことで、当時フランス美術にとって外的なものとみなされた抽象芸術がフランスにおいて受容されるまでの変遷過程を解明するための新しい視点をもたらしたといえる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 坂田一男とパリのアカデミー2019

    • Author(s)
      山本友紀
    • Journal Title

      SAKATA

      Volume: 7

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 機械美学と写真――大戦間期フランスにおける芸術と社会2017

    • Author(s)
      山本友紀
    • Journal Title

      あいだ/生成

      Volume: 7 Pages: 15-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 装飾芸術の公共性―1937年パリ万博の壁画作品を中心に2017

    • Author(s)
      山本友紀
    • Journal Title

      日仏美術学会会報

      Volume: 36 Pages: 23-38

    • NAID

      40021284124

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 機械の美学と写真2017

    • Author(s)
      山本友紀
    • Journal Title

      あいだ/生成

      Volume: 7 Pages: 15-26

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 1930年代フランスにおける壁画の特質と時代的意義――モダニズム芸術の社会性2016

    • Author(s)
      山本友紀
    • Journal Title

      デザイン理論

      Volume: 68 Pages: 49-62

    • NAID

      120005867155

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 1930年代フランスにおける壁画の特質と時代的意義―モダニズム芸術の社会性2016

    • Author(s)
      山本友紀
    • Journal Title

      デザイン理論

      Volume: 68

    • NAID

      120005867155

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Between Realism and Abstraction: Dual Interpretation of Cubism in the Interwar Period2018

    • Author(s)
      山本友紀
    • Organizer
      国際シンポジウム「20世紀視覚芸術・文学における前衛的レアリスム(1914-68年)」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 坂田一男とパリのアカデミー2017

    • Author(s)
      山本友紀
    • Organizer
      坂田一男研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 装飾芸術の公共性―1937年パリ万博の壁画作品を中心に2016

    • Author(s)
      山本友紀
    • Organizer
      日仏美術学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] フランスにおける壁画の特質と時代的意義2015

    • Author(s)
      山本友紀
    • Organizer
      意匠学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2015-09-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 〈場所〉で読み解くフランス近代美術2016

    • Author(s)
      山本友紀
    • Total Pages
      38
    • Publisher
      三元社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi