• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of morphological and phonological differences between cross-language in second language word recognition

Research Project

Project/Area Number 15K16781
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHitotsubashi University (2018)
Kwansei Gakuin University (2015-2017)

Principal Investigator

HAYAKAWA Kyoko  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 特任講師 (80723543)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords音韻 / 形態 / 語彙処理 / 日中同形語 / 中日バイリンガル / 形態・音韻の相互作用 / 客観的音韻類似性指標 / 書字 / 書字・音韻の相互作用 / 日中二字漢字語 / 聴覚・視覚オンライン処理 / 音韻類似性 / 中国語を母語とする日本語学習者 / メンタルレキシコン / 日中二字漢字語音韻・形態データベース
Outline of Final Research Achievements

This study examines the reciprocal effect of word recognition on a second language caused by morphological and phonological differences between cross-language. First, a database of Japanese and Chinese two-kanji compound words was constructed, containing information on each language. Notably, an objective phonological similarity index was developed for phonological information. The index was computed using an algorithm: a generalized Levenshtein distance that treats the transcript sequences as a distance. Second, lexical judgment tasks were carried out for homomorphic words (e.g., 推測), heteromorphic words (e.g., 返却), and inversion words (e.g., 短縮-縮短) between the Chinese and Japanese two-kanji compound. The results revealed that phonological similarity with former kanji is likely to generate false recognition for Chinese-Japanese bilinguals, but not at the word level.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、二字漢字語の形態ならびに音韻の日中間の異同が第二言語である日本語の二字漢字語の聴覚認知にもたらす正と負の影響を、語レベルではなく、書記素レベルで具にした点にある。本研究では漢字語が二つの書記素から成り、形態が分離可能であるという性質に着目し、書記素ごとの音韻類似性による統制を行った結果、言語間音韻類似性による干渉効果は書記素レベルに生じることを見出した。また、開発した客観的な測定指標は、判定者の属性や判定方法の違いによる影響を受けないため、今後より精緻な語彙研究発展に寄与し得るだけでなく、母語を考慮した新たな語彙教育の展開を成す基礎資料としての可能性を示すものである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] 天津外国語大学(中国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 天津外国語大学(中国)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 中華大学(台湾)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 日中二字漢字語における客観的音韻類似性指標 ―主観的音韻類似性指標との比較-2017

    • Author(s)
      早川杏子・于劭贇・初相娟・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      関西学院大学日本語教育センター紀要

      Volume: 6 Pages: 21-34

    • NAID

      120006319043

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日中対照漢字二字熟語データベース2017

    • Author(s)
      小森和子・早川杏子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 9(1) Pages: 209-231

    • NAID

      120006821522

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語聴解能力測定のためのテスト開発と信頼性の検討─中国語および韓国語を母語とする日本語学習者のデータによる評価─2016

    • Author(s)
      早川杏子・魏志珍・初相娟・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      関西学院大学日本語教育センター紀要

      Volume: 5 Pages: 31-45

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 第2言語における動詞特性と格助詞習得の関係:中国人日本語学習者を対象とした活動動詞におけるニとヲの習得2015

    • Author(s)
      早川杏子・玉岡賀津雄・初相娟
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 14 Pages: 163-183

    • NAID

      40020825550

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Incrementality of Mayan Kaqchikel Phonological Encoding: Right or Leftwards?2015

    • Author(s)
      Katsuo Tamaoka, Kyoko Hayakawa, Michael Patrick Mansbridge, Maria Eduardovna Bulaeva, Kexin Xiong, Masatoshi Koizumi, Kuniya Nasukawa
    • Journal Title

      Open Journal of Modern Linguistics

      Volume: 5 Issue: 02 Pages: 135-146

    • DOI

      10.4236/ojml.2015.52012

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 改訂版・構造分類による日本語文法知識テストの開発─中国人日本語学習者のデータによるテスト評価─2015

    • Author(s)
      早川杏子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 29 Pages: 5-24

    • NAID

      120005676254

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日中同形語における前・後漢字の音韻類似性が中国人日本語学習者の聴覚的認知に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      早川杏子
    • Organizer
      2018年第二言語習得研究会全国大会(JASLA)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級学習者の作文内容に働きかける推敲活動―学習者の対話を主体とした相互活動の新たな実践と提案―2018

    • Author(s)
      早川杏子・西村由美
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会(Venezia, ICJLE 2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国人日本語学習者を対象とした字順の異なる日中漢字語の認知処理-日本語母語話者との比較から-2017

    • Author(s)
      早川杏子
    • Organizer
      第28回第二言語習得研究会(JASLA) 全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日中対照漢字二熟語データベースの構築と語彙特性の分析に関する研究2017

    • Author(s)
      小森和子・早川杏子・李在鎬・玉岡賀津雄
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習中級段階からの日本語通訳者養成のための翻訳N-back訓練法 ―台湾人日本語学習者の縦断的教育効果測定による妥当性の検証―2015

    • Author(s)
      早川杏子・魏志珍・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学(沖縄県・那覇市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 同形二字漢字語の品詞性に関する日韓中データベースのオンライン検索エンジンの構築2015

    • Author(s)
      于劭贇・熊可欣・早川杏子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学(沖縄県・那覇市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 第2言語の聴解における認知メカニズム-語彙,文法,テキスト特性,記憶の個人差のフェイズから-2015

    • Author(s)
      早川杏子
    • Organizer
      第2回 九州大学 留学生センター日本語教育公開講演会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2015-07-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の格助詞の習得とレキシコン―動詞に内在する意味概念と機能語の関係―2015

    • Author(s)
      早川杏子
    • Organizer
      天津外国語大学日本語学院講演会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学(中国・天津)
    • Year and Date
      2015-06-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国人日本語学習者による動詞由来の複合名詞の理解2015

    • Author(s)
      張セイイ・早川杏子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度春季大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学有明キャンパス(東京都・江東区)
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 第2章 1節 四技能の測定,日本語教育研究方法と応用 日本語教育基礎理論と実践シリーズ叢書2015

    • Author(s)
      任星・熊可欣・玉岡賀津雄・初相娟・早川杏子・斉藤信浩・大和祐子・小松奈々・李暁博・欧麗賢・范玉梅・田一葦・曹大峰・施建軍・于康・毛文偉・林璋
    • Total Pages
      382
    • Publisher
      高等教育出版社:北京
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 第2章 4節 「聞く」能力の測定,日本語教育研究方法と応用 日本語教育基礎理論と実践シリーズ叢書2015

    • Author(s)
      任星・熊可欣・玉岡賀津雄・初相娟・早川杏子・斉藤信浩・大和祐子・小松奈々・李暁博・欧麗賢・范玉梅・田一葦・曹大峰・施建軍・于康・毛文偉・林璋
    • Total Pages
      382
    • Publisher
      高等教育出版社:北京
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-03-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi