• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Method and practice on extracting subject-specific terms from domain-specific corpora for international student education

Research Project

Project/Area Number 15K16786
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KIKO Masashi  早稲田大学, 総合研究機構, その他(招聘研究員) (90632183)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords日本語教育 / 専門語 / 専門日本語
Outline of Final Research Achievements

Since technical terms are usually noun phrases, we rarely take modifiers into consideration. The results of this research show that we can derive the subject-specific vocabulary as a whole including such special modifiers, by making appropriate domain-specific corpora. It also contain general words which play special role in the context: “context-dependent terms.” In addition, part-of-speech ratios in the corpora indirectly show that the difference in subjects make the difference in styles.
Taking these differences into account, “Japanese as a language of instruction” is emerged as a key concept. We should explore it for native and non-native speakers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

専門語は一般的に名詞句相等であるという事情から,これまでの専門語研究においては修飾語句はあまり着目されてこなかった。これに対して,分析対象テキストを適切に選択することで効果的に議論できることを示した。また,一般語が専門的な意味を担っているものも多くそのような形で確認され,専門語研究の新しい方法を提案できた。
また実用的には,日本語を母語としない人を日本国内で活躍する高度人材として受け入れるに際し,「日本語による専門的なコミュニケーション」に必要な語彙を提案するための基盤作りに活用できる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ミャンマーの国定物理教科書の分析 ―力学分野の日本の検定教科書との比較―2018

    • Author(s)
      喜古正士・田辺直行
    • Journal Title

      日本語教育センター紀要

      Volume: 14 Pages: 23-32

    • NAID

      40021656779

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Science and Mathematics Education in the High School National Textbook in Myanmar2018

    • Author(s)
      田辺直行・高岡邦行・喜古 正士
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 68-69

    • DOI

      10.19022/jlem.25.1_68

    • NAID

      130007593705

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 物理の日本語2016

    • Author(s)
      喜古正士
    • Journal Title

      早稲田 -研究と実践-

      Volume: 37 Pages: 23-33

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Japanese as a Medium of Instruction2018

    • Author(s)
      KIKO, Masashi
    • Organizer
      2018 Research Workshop of Institute of Language and Speech Science
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 国定教科書から考察するミャンマーの理数教育2018

    • Author(s)
      田辺直行・高岡邦行・喜古正士
    • Organizer
      第51回 日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 物理分野における語彙の構造 -テキスト別に見る品詞構成とその特徴-2018

    • Author(s)
      喜古 正士
    • Organizer
      専門日本語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語の基準としての国語辞書2017

    • Author(s)
      喜古 正士
    • Organizer
      語彙・辞書研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎科目から日本語への提案 ー物理を中心にー2016

    • Author(s)
      喜古 正士
    • Organizer
      平成28年度日本語教育機関教員と高等教育機関留学生教育担当者との研究協議会
    • Place of Presentation
      東京日本語教育センター
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 物理の日本語は難しいか? -専門教育への円滑な導入を目指して-2015

    • Author(s)
      喜古正士
    • Organizer
      平成27年度日本語学校教育研究大会
    • Place of Presentation
      オリンピックセンター
    • Year and Date
      2015-08-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi