Relationship between bias of favor and local attachment in regional branding
Project/Area Number |
15K17142
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Hayashi Yasuto 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (60534815)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 地域ブランド / エシカル / 地域関与 / 認証制度 / ひいき / ステレオタイプ / 地域 / ブランド / 地域資源 / 潜在的認知 / 潜在的態度・顕在的態度 / 潜在連合テスト |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the relationship between bias of favor and local attachment in regional branding. Overall, the amount of knowledge about food caused diversity in objective assessments and preferences. However, It was shown that biased brand preferences. When knowledge of the consumer is relatively small, but the consumer has strong attachment and identity to the place of one's living, and including decisions about their own safety and security.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「ひいき」のような自身あるいは所属集団(内集団)の利益を最大化する偏った選好や行動は、自己のアイデンティティや感情的な側面と結びついていることに加えて、非意図的(無意識)に認知処理が行われるため修正が難しい。しかし、そのメカニズムを分析し、本人が意図しない形で変化や修正する仕掛け(仕組みや制度)を構築することは、差別等の社会課題解決に繋がるだけでなく、SDGsなどの地球課題や未来課題の解決にも繋がる点で極めて重要である。また、これらは技術進化や自然科学研究だけでは解決困難な課題であり、人や社会を対象とする人文・社会科学的研究として取り組む価値が極めて大きい。
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Report
(5 results)
Research Products
(11 results)