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Buyer-Seller Relationship from a Network Perspective

Research Project

Project/Area Number 15K17149
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionChiba University of Commerce (2017-2018)
Waseda University (2015-2016)

Principal Investigator

Ohira Susumu  千葉商科大学, 商経学部, 講師 (30709001)

Research Collaborator SHIBUYA yoshiyuki  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsマーケティング戦略 / ネットワーク理論 / リレーションシップ / 産業材市場 / ネットワーク / サプライチェーン・レジリエンス / リレーションシップ・マーケティング
Outline of Final Research Achievements

The main objective of this study is to reveal the mechanism of buyer-seller relationship from a network perspective.
To achieve the above objective, we conducted the interview research and the subsequent survey study. The result of interviews with 8 purchasing managers revealed that they were recently concerning about the issues, related to supply chain disruption, business continuity, and corporate social responsibility (such as fair trade practice). Based on the findings of the interviews and the knowledge obtained from the literature reviews of supply chain resilience we built a hypothetical model. With a support of Institute for Supply Management Japan, we conducted the questionnaire survey with the member firms to test the model. The prompt result was presented at the Kyushu Bukai Conference of Japan Society of Marketing and Distribution.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大手企業8社の購買責任者に対するインタビュー調査を実施しており、そこから得られた知見をもとに仮説モデルを構築している。社会的に関心の高まりを見せているサプライチェーン・レジリエンスをテーマとして扱い、ネットワーク視点から売り手と買い手のリレーションシップに焦点を当てて研究をおこなっているため、本研究から得られる発見は社会的に意義があると言える。
また、研究代表者の知る限り、市場成果を意識したマーケティング戦略の視点でサプライチェーン・レジリエンスを扱った研究は数少なく、さらに定量的に検証しようと試みる研究に至ってはほとんどないのが現状である。この意味で学術的に意義があると言える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] テーマ書評(106)サプライチェーン・レジリエンス : ネットワーク・アプローチ2018

    • Author(s)
      大平進
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 37(3) Pages: 132-147

    • NAID

      40021489119

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] マーケティング視点から捉えたサプライチェーン・レジリエンス2019

    • Author(s)
      大平進、渋谷義行
    • Organizer
      日本商業学会九州部会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 共同問題解決が拡張的再購買意向に及ぼす影響―ネットワーク視点にもとづく検討―2016

    • Author(s)
      大平進
    • Organizer
      商品開発・管理学会 第27回全国大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学・大津サテライトプラザ
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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