The research on the emergence and transformation of collaborative relationship in creating regional brands
Project/Area Number |
15K17150
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Commerce
|
Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
Hidaka Yuichiro 岡山大学, 社会文化科学研究科, 准教授 (90550335)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 地域ブランド / ソーシャルマーケティング / 関係性 / 相互依存関係 / 統治性 / マクロソーシャルマーケティング / 顧客関係管理 / マクロマーケティング / ステイクホルダー / 公共・非営利マーケティング / 協働関係 / 関係性マーケティング |
Outline of Final Research Achievements |
The outcomes of this research are the following three. The first, this research identifies that the interplay of downstream marketing, which has been traditionally researched in social marketing research, and upstream marketing makes an important role in creating the outcome of social marketing campaigns in macro revel by theoretical consideration. The second, this research indicates that economic transaction may make a mediation effect in enhancing such interplay, and that the governmentality may be efficient to understand the marketing and social outcome of such interplay in social marketing activities. Finally, this study verifies the effect of customer relationship management in retail and identifies the brand loyalty and variety seeking behavior as the contingent effect of customer relationship management in retail.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
第一に、地域ブランド構築やソーシャルマーケティングの成否は伝統的に交換概念に基づき考察されることが多かったのに対し、関係性概念に注目することで分析視角をミクロレベルからマクロレベルへ拡張できることを示した。本研究は、このような相互依存関係への注目の必要性を示すと共に、これらの活動を理解する上での統治性概念の有益性を示すことで、同分野における研究の方向性を示した。 第二に、広く関係性の視点でいえば、本研究は小売における関係性への注目の効果も示した。顧客関係管理方法によって得られる顧客成果は異なることを検証し、多様な顧客関係管理の方法を使い分けることで顧客成果をより一層高められることを示した。
|
Report
(5 results)
Research Products
(16 results)