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The research on the emergence and transformation of collaborative relationship in creating regional brands

Research Project

Project/Area Number 15K17150
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Hidaka Yuichiro  岡山大学, 社会文化科学研究科, 准教授 (90550335)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords地域ブランド / ソーシャルマーケティング / 関係性 / 相互依存関係 / 統治性 / マクロソーシャルマーケティング / 顧客関係管理 / マクロマーケティング / ステイクホルダー / 公共・非営利マーケティング / 協働関係 / 関係性マーケティング
Outline of Final Research Achievements

The outcomes of this research are the following three. The first, this research identifies that the interplay of downstream marketing, which has been traditionally researched in social marketing research, and upstream marketing makes an important role in creating the outcome of social marketing campaigns in macro revel by theoretical consideration. The second, this research indicates that economic transaction may make a mediation effect in enhancing such interplay, and that the governmentality may be efficient to understand the marketing and social outcome of such interplay in social marketing activities. Finally, this study verifies the effect of customer relationship management in retail and identifies the brand loyalty and variety seeking behavior as the contingent effect of customer relationship management in retail.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一に、地域ブランド構築やソーシャルマーケティングの成否は伝統的に交換概念に基づき考察されることが多かったのに対し、関係性概念に注目することで分析視角をミクロレベルからマクロレベルへ拡張できることを示した。本研究は、このような相互依存関係への注目の必要性を示すと共に、これらの活動を理解する上での統治性概念の有益性を示すことで、同分野における研究の方向性を示した。
第二に、広く関係性の視点でいえば、本研究は小売における関係性への注目の効果も示した。顧客関係管理方法によって得られる顧客成果は異なることを検証し、多様な顧客関係管理の方法を使い分けることで顧客成果をより一層高められることを示した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] From Social Marketing to Societal Perversion: History of Hometown Tax in Japan2018

    • Author(s)
      Hidaka Yuichiro、Mizukoshi Kosuke
    • Journal Title

      Market, Globalization & Development Review

      Volume: 3 Issue: 1 Pages: 1-24

    • DOI

      10.23860/mgdr-2018-03-01-03

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Sk?l?n, Foug?re & Fellesson, Marketing Discourse: A Critical Perspective (2012)2018

    • Author(s)
      Hidaka Yuichiro
    • Journal Title

      Market, Globalization & Development Review

      Volume: 3 Issue: 1 Pages: 1-9

    • DOI

      10.23860/mgdr-2018-03-01-05

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Relationship between multiple CRM activities in retail and customer performance: The moderating effects of brand loyalty and variety seeking behavior2018

    • Author(s)
      Hidaka Yuichiro, Kim Woonho, Akiyama Shuichi
    • Journal Title

      International Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 37-52

    • DOI

      10.5844/ijmd.2.2_37

    • NAID

      130007497550

    • ISSN
      2432-700X, 2432-7182
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーシャル・マーケティング研究における理論的視座の再検討2017

    • Author(s)
      日高優一郎・水越康介
    • Journal Title

      日本商業学会 JSMDレビュー

      Volume: 1(1) Pages: 33-39

    • NAID

      130007737926

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      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ふるさと納税の普及プロセスにおける寄付獲得競争2017

    • Author(s)
      日高優一郎
    • Journal Title

      岡山大学経済学会ディスカッションペーパー

      Volume: Ⅱ-81 Pages: 1-15

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  • [Journal Article] ソーシャル・マーケティング研究における理論的視座の再検討2017

    • Author(s)
      水越康介・日高優一郎
    • Journal Title

      日本商業学会 JSMDレビュー

      Volume: 1

    • NAID

      130007737926

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    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小売におけるCRMの有効性に関する探索的研究―インタビュー調査に基づく仮説的見解の導出―2016

    • Author(s)
      日高優一郎
    • Journal Title

      岡山大学 経済学会雑誌

      Volume: 47 Pages: 141-159

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  • [Journal Article] ビッグデータはどのよう に小売企業の競争優位を 高めるのか ―サプライヤー協調性を媒介変数と した検討―2016

    • Author(s)
      金雲鎬・日高優一郎・秋山秀一
    • Journal Title

      日本マーケティング学会ワーキングペーパー

      Volume: 2-7 Pages: 1-24

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  • [Journal Article] 小売における異質なCRM活動の有効性に関する実証研究2016

    • Author(s)
      日高優一郎
    • Journal Title

      岡山大学経済学会ディスカッションペーパー

      Volume: Ⅱ-79 Pages: 1-25

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  • [Presentation] Social Marketing vs. Social Distortion: The Case of Hometown Tax in Japan2018

    • Author(s)
      Hidaka, Yuichiro and Kosuke Mizukoshi
    • Organizer
      The International Society for Markets and Development (ISMD) 2018 - 15th Biennial Conference
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      Hidaka, Yuichiro
    • Organizer
      The International Society for Markets and Development (ISMD) 2018 - 15th Biennial Conference
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    • Author(s)
      水越康介・日高優一郎
    • Organizer
      日本商業学会 第67回 全国研究大会
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    • Author(s)
      崔 相鐵、岸本 徹也
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502261916
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      石井淳蔵・廣田章光・坂田隆文
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      217
    • Publisher
      碩学舎
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      北真収・日高優一郎
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      岡山大学出版会
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  • [Book] 1からのマーケティングデザイン2016

    • Author(s)
      石井淳蔵・廣田章光・坂田隆文
    • Publisher
      碩学社
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      2015 Research-status Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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