Project/Area Number |
15K17173
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Accounting
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Research Institution | Shujitsu University |
Principal Investigator |
Suzuki Arata 就実大学, 経営学部, 准教授 (10637002)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 原価企画 / 製品開発 / 規範 / 感情 / アクターネットワーク理論 / 翻訳の社会学 / フィードフォワード・コントロール / 新製品開発 / サイバネティクス / 管理会計 / フィードフォワード / 許容原価 / 管理技術 / VE / SQC / 原価管理 / コストマネジメント / VE |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we focused on Target Cost Managemt(TCM), which is a cost management activity in the processes of new product development, and researched the mechanism of the TCM is generated and developed. We regard the TCM as an activity that is constantly formed while the logic of new product development and the logic of capital are mutually regulated. On the logic of new product development, we focused on the norms and emotions of the product developers in solution of difficult problems on the product development process. On the other hand, on the logic of capital, we focused on the feedforward profit control mechanism and discussed that the feedforward control is designed to induce the norm and emotion of product developers in order to secure profits in advance.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新製品開発は企業および経済・社会の発展のために必要であり、そのために企業内部の製品開発者の行動をいかにマネジメントするのかの研究が重要となる。そこで、本研究は原価企画という日本企業における新製品開発コスト・マネジメントの活動を対象に、製品開発に携わる人々がもつ(例えば「よい製品を作る」というような)規範や情緒といった感情的な面に着目して、そうした感情が製品開発における壁や困難を乗り越える原動力となっている事、さらにそれを誘発するような形で利益管理システムが設計されている事を論じ、新製品開発の会計的なマネジメント論の可能性を示したものである。
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