• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Training and Education Programs for Specialists and University Students Involved in Early Childhood Intervention-From a perspective of CBR-

Research Project

Project/Area Number 15K17242
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionKagoshima Immaculate Heart University

Principal Investigator

ARIMURA REIKA  鹿児島純心女子大学, 国際人間学部, 講師 (20713689)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords療育 / 就業前教育 / 就業後教育 / 行動分析 / CBR / プログラム開発 / 専門家 / 大学生 / CBR / 保育実践演習
Outline of Final Research Achievements

In the current study, we have worked on development of training and education programs for “specialists” and “university students” involved in Early Childhood Intervention. As a result, development of a program has been achieved in both programs with a certain degree of effect for learning Applied Behavior Analysis while clarifying an effectiveness to enhance “Knowledge regarding Applied Behavior Analysis”. On the other hand, a problem has been revealed that psychological desire of subjects has not been satisfied. Therefore, we intend to work on a study to develop a program with an intensified aspect that subjects are satisfied both subjectively and emotionally in the future.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2016 2015

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 療育の専門性に資する就業前教育プログラムに関する研究 ―平成26~28年度の取り組みの分析―2017

    • Author(s)
      有村 レイカ
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回研究大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達支援に資する就業前教育プログラムに関する研究2017

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達支援に資する就業前教育プログラムに関する研究 ―行動分析の学習における困難点の整理―2017

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本福祉心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 療育の専門性に資する就業前教育プログラムに関する研究 ―平成26~28年度の取り組みの分析―2017

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育士養成課程における療育の専門性向上の教育プログラム開発 -行動分析を中心にして-2016

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本社会福祉学会 九州部会 第57回研究大会
    • Place of Presentation
      長崎ウエスレヤン大学
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 療育に携わる専門家の研修プログラムの開発に関する研究 ―K市教育委員会の取り組む現職教員プログラムを手がかりにして―2015

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本福祉心理学会第13回大会
    • Place of Presentation
      東京福祉大学
    • Year and Date
      2015-10-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 療育に携わる専門家と大学生の研修・教育プログラムの開発―保育士養成課程における就業前教育を利用して-2015

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本社会福祉学会九州地域部会第56回研究大会
    • Place of Presentation
      九州保健福祉大学
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育士養成の中で行動分析を用いた講義の効果に関する研究2015

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi