• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on teachers' views of moral education: Comparative analysis of nursery and kindergarten teachers and elementary school teachers

Research Project

Project/Area Number 15K17263
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

ETCHU Koji  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (70452604)

Research Collaborator MATSUI Gota  
OKAHANA Kiichiro  
NAKANISHI Sayaka  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords道徳性 / 発達観 / 指導観 / 保育士 / 幼稚園教諭 / 小学校教諭 / 言葉かけ / 保幼小連携 / 道徳 / パーソナリティ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the present study was to clarify the characteristics of teachers’ views of moral education. For this purpose, several questionnaire surveys were conducted among nursery and kindergarten teachers and elementary school teachers. For example, teachers were requested to freely describe the verbal support they used in situations of trouble among children, and an analysis was conducted using text mining. Results revealed that nursery and kindergarten teachers and elementary school teachers all have their own characteristic expressions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保幼小の連携・円滑な接続が課題となって久しいが,連携・接続は進まない状況にあるとも指摘される。連携・接続を阻害する要因のひとつとして考えられるのが,保育者と小学校教諭との間にある価値観(発達観・指導観)の相違である。本研究では,違反行為に対する言葉かけの比較などを通じて,保育者(保育士及び幼稚園教諭)と小学校教諭における道徳指導観の相違を明らかにしたが,こうした知見は,保幼小の相互理解の一助になるのではないかと考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 道徳教育観と権威主義的伝統主義及びDark Triadとの関連 (1) ―教育学部生を対象とした予備的検討―2019

    • Author(s)
      越中 康治
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 53 Pages: 279-286

    • NAID

      120006558519

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 道徳教育観と権威主義的伝統主義及びDark Triadとの関連 (2) ―保育者と教員を対象とした比較検討―2019

    • Author(s)
      越中 康治・目久田 純一
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 53 Pages: 287-295

    • NAID

      120006558520

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 道徳の教科化に賛成する学校教員は権威主義的伝統主義者か?2019

    • Author(s)
      目久田 純一・越中 康治
    • Journal Title

      梅花女子大学心理こども学部紀要

      Volume: 9 Pages: 41-48

    • NAID

      120006586073

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 出産メモリアル事業「BabyStory」が子育てに及ぼす影響―テキストマイニングによる感想はがきの分析を通して―2019

    • Author(s)
      越中 康治・松井 剛太
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 51-56

    • NAID

      40021946334

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童館等職員が考える放課後児童クラブ職員の専門性―KH Coderを用いた自由記述の分析から―2019

    • Author(s)
      目久田 純一・中村 多見・越中 康治
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 57-64

    • NAID

      40021946343

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者は保護者とのかかわりの際に何を心がけているのか―バーンアウト傾向と保護者支援の困難さについての認知との関連―2019

    • Author(s)
      越中 康治・中村 多見・目久田 純一
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 65-72

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 就学移行期における障害のある子どもに関する記録物の作成と活用に関する実態調査―就学前施設と小学校を対象として―2018

    • Author(s)
      越中 康治・上田 敏丈・若林 紀乃・濱田 祥子・岡花 祈一郎・中西 さやか・廣瀬 真喜子・松井 剛太・八島 美菜子・山崎 晃
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 40 Pages: 49-60

    • NAID

      120006532117

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 就学移行期における障害のある子どもへの配慮の引継ぎ―なぜ就学前の日常的な配慮が小学校で活用されにくいのか―2018

    • Author(s)
      若林 紀乃・上田 敏丈・越中 康治・岡花 祈一郎・中西 さやか・濱田 祥子・廣瀬 真喜子・松井 剛太・八島 美菜子・山崎 晃
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 27 Pages: 35-43

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳教育均質化志向尺度作成の試み2018

    • Author(s)
      越中 康治・目久田 純一
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 52 Pages: 261-264

    • NAID

      40021468336

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害のある子どもの小学校への就学移行支援に関する行政の取り組みと課題2018

    • Author(s)
      濱田 祥子・八島 美菜子・若林 紀乃・越中 康治・廣瀬 真喜子・上田 敏丈・松井 剛太・中西 さやか・岡花 祈一郎・山崎 晃
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 4 Pages: 166-175

    • NAID

      120006460868

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育活動に対する幼児の集中力に及ぼす導入としての手遊びの効果2018

    • Author(s)
      目久田 純一・越中 康治
    • Journal Title

      梅花女子大学心理こども学部紀要

      Volume: 8 Pages: 1-9

    • NAID

      120006415718

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 放課後児童クラブにおける高学年児童の受け入れに対する認識―テキストマイニングによる自由記述の分析から―2018

    • Author(s)
      越中 康治・目久田 純一
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要: COMMUE

      Volume: 25 Pages: 15-24

    • NAID

      120006503475

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多賀城高等学校における大学COC事業の取り組み(1)―タブレット端末貸与とコーディネーター配置の経緯と概要―2018

    • Author(s)
      越中 康治・佐々木 克敬・村上 由則・安藤 明伸・久保 順也・小針 善誠・石澤 公明
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要: COMMUE

      Volume: 25 Pages: 55-60

    • NAID

      40021589847

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多賀城高等学校における大学COC事業の取り組み(2)―COC事業とタブレット端末貸与についての教員の意識調査―2018

    • Author(s)
      越中 康治・佐々木 克敬・村上 由則・安藤 明伸・久保 順也・小針 善誠・石澤 公明
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要: COMMUE

      Volume: 25 Pages: 61-68

    • NAID

      40021589868

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多賀城高等学校における大学COC事業の取り組み(3)―聞き取り調査からとらえた教員の認識とその変化―2018

    • Author(s)
      越中 康治・佐々木 克敬・村上 由則・安藤 明伸・久保 順也・小針 善誠・石澤 公明
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要: COMMUE

      Volume: 25 Pages: 69-77

    • NAID

      40021589881

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども同士のトラブルに対する保育者と小学校教諭の言葉かけ―テキストマイニングの手法を用いた比較検討―2017

    • Author(s)
      越中 康治・目久田 純一
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 39 Pages: 33-41

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳の教科化に対する教師・保育者及び学生の認識(1)2017

    • Author(s)
      越中康治
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 51 Pages: 159-165

    • NAID

      120005955193

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道徳の教科化に対する教師・保育者及び学生の認識(2)―テキストマイニングを用いた分析―2017

    • Author(s)
      越中康治・目久田純一
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 51 Pages: 167-176

    • NAID

      120005955194

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道徳性の芽生えを培う上で親は何に配慮すべきか?―高校生及び大学生と子育て経験者の記述の差異―2017

    • Author(s)
      越中康治
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要 : COMMUE

      Volume: 24 Pages: 53-58

    • NAID

      120006502028

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 幼児期の道徳発達に関する保育者と小学校教諭の認識2016

    • Author(s)
      越中康治
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要

      Volume: 23 Pages: 33-36

    • NAID

      120005970227

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 保育者における道徳発達に関する認識と学級経営観の変化―教頭・主任教員は自身の変化をどのように認識しているか―2016

    • Author(s)
      越中康治
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要

      Volume: 23 Pages: 37-40

    • NAID

      120005970228

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 児童館等職員の専門性に関する意識調査(1)―就業理由の全体的傾向と年齢及び保有資格による特徴―2019

    • Author(s)
      中村 多見・目久田 純一・越中 康治
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童館等職員の専門性に関する意識調査(2)―児童館等職員が考える放課後児童クラブ職員の専門性―2019

    • Author(s)
      目久田 純一・越中 康治・中村 多見
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童館等職員の専門性に関する意識調査(3)―子どもの権利の保障と高学年児童の受け入れに求められるもの―2019

    • Author(s)
      越中 康治・中村 多見・目久田 純一
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳教育均質化志向と権威主義及び道徳の教科化への態度との関連(1)―小・中学校教員と教育学部生を対象とした比較検討―2018

    • Author(s)
      越中 康治・目久田 純一
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳教育均質化志向と権威主義及び道徳の教科化への態度との関連(2)―権威主義と道徳の教科化への態度の関係性に及ぼす道徳教育均質化志向の媒介効果―2018

    • Author(s)
      目久田 純一・越中 康治
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の集中力に及ぼす導入としての手遊びの促進効果2018

    • Author(s)
      目久田 純一・越中 康治
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育均質化志向尺度作成の試み(1)2017

    • Author(s)
      目久田純一・越中康治
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育均質化志向尺度作成の試み(2)2017

    • Author(s)
      越中康治・目久田純一
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 就学移行期における障害のある子どもに対する合理的配慮の実態(1)―配慮内容に対する保育者の認識―2017

    • Author(s)
      若林 紀乃・八島 美菜子・上田 敏丈・越中 康治・濱田 祥子・廣瀬 真喜子・山崎 晃
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 就学移行期における障害のある子どもに対する合理的配慮の実態(2)―行政機関における取組と課題―2017

    • Author(s)
      八島 美菜子・若林 紀乃・越中 康治・濱田 祥子・廣瀬 真喜子・山崎 晃
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 就学移行期における障害のある子どもに関する記録物の作成・活用状況と課題(1)―量的データの分析から―2017

    • Author(s)
      濱田 祥子・上田 敏丈・若林 紀乃・越中 康治・岡花 祈一郎・中西 さやか・廣瀬 真喜子・松井 剛太・八島 美菜子・山崎 晃
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 就学移行期における障害のある子どもに関する記録物の作成・活用状況と課題(2)―テキストマイニングによる自由記述の分析から―2017

    • Author(s)
      越中 康治・上田 敏丈・若林 紀乃・濱田 祥子・岡花 祈一郎・中西 さやか・廣瀬 真喜子・松井 剛太・八島 美菜子・山崎 晃
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育観と権威主義的伝統主義及びダークトライアドとの関連―教育学部生を対象とした予備的検討―2016

    • Author(s)
      越中康治
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi