• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of inhibited cooperative behavior based on joint intention.

Research Project

Project/Area Number 15K17272
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOsaka Seikei University (2018)
Osaka University (2015-2017)

Principal Investigator

Kato-Shimizu Mayuko  大阪成蹊大学, 教育学部, 講師 (60707793)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords共同意図 / 抑制的協力行動 / 心の理論 / 発達 / 協力行動
Outline of Final Research Achievements

This study examined whether 4-to5-year-olds showed a tendency to select the inhibited cooperative behavior based on partner’s joint intention. We decided to target 69 4-to5-year-old children as our participants. The results revealed that few children select the inhibited cooperative behavior based on partner’s joint intention, even if the partner clearly showed the intention to do it by oneself. Analyzing the reasons for selections, the children who selected “wait-and-see” cited “actions and mental state of others” as the reason or did not answer. Regarding the relationship between inhibited cooperative behavior and social skills, understanding of other’s mental state influenced the selection of inhibited cooperative behavior based on partner’s joint intention. From these results, the tendency to select the inhibited cooperative behavior gradually developed from about 4-to5-year-olds, and the possibility that theory-of-mind might influence the development was considered.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

互いに助け合う社会を大規模な集団で形成するのは、他の動物種と比べてヒトの社会の大きな特徴である。このような協力的な社会を形成・維持するためには、相手の共同意図に基づいた協力行動が不可欠である。本研究では相手に共同意図がない状況での抑制的協力行動が幼児期に徐々に発達すること、その発達には「心の理論」が影響していることを考察した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 幼児期における共同意図に基づいた抑制的協力行動2019

    • Author(s)
      清水 (加藤) 真由子・乾 愛有美・金澤忠博・日野林俊彦
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 5 Pages: 203-212

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 向社会的行動に関する比較発達心理学的検討2015

    • Author(s)
      清水(加藤)真由子
    • Journal Title

      未来共生学

      Volume: 2 Pages: 83-96

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 沖縄県における発達加速―1968~2015年―2019

    • Author(s)
      日野林俊彦・清水(加藤)真由子・金澤忠博
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 健康習慣の悪化は性成熟を促進するか?2018

    • Author(s)
      日野林俊彦・清水(加藤)真由子・金澤忠博
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] PECS介入前後の自閉スペクトラム症児の共同注意の発達変化2018

    • Author(s)
      島藤安奈, 蒔田恭子, 田崎榛菜, 清水(加藤)真由子, 金澤忠博
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 思春期女子における性別受容の時代差-1987年から2015年にかけての8回の全国調査より-2018

    • Author(s)
      日野林俊彦, 清水(加藤)真由子, 金澤忠博, 南 徹弘
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における母親からの関わりかけと児の他の大人に対する社会的相互作用との関連2018

    • Author(s)
      田崎榛菜, 永井祐也, 島藤安奈, 蒔田恭子, 清水(加藤)真由子, 金澤忠博
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の感謝理解とその関連要因2017

    • Author(s)
      清水(加藤)真由子, 青木奈美, 乾愛有美, 金澤忠博, 日野林俊彦
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 思春期女子における乳幼児への関心-2015年調査-2017

    • Author(s)
      日野林俊彦, 清水(加藤)真由子, 金澤忠博, 南 徹弘
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 5・6歳児における感謝の理解と仲間関係2017

    • Author(s)
      清水(加藤)真由子, 青木奈美, 金澤忠博, 日野林俊彦
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本女性の平均初潮年齢の動向―2015年2月における全国41,838人の小・中学生の調査結果より―2017

    • Author(s)
      日野林俊彦,清水(加藤)真由子,金澤忠博,南徹弘,糸魚川直祐
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Menarche and interest in infants among Japanese schoolgirls2016

    • Author(s)
      Toshihiko Hinobayashi,Mayuko K. Shimizu,Tadahiro Kanzawa,Tetsuhiro Minami,Naosuke Itoigawa
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 沖縄における発達加速2015

    • Author(s)
      日野林俊彦,清水(加藤)真由子,大西賢治,金澤忠博,赤井誠生
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 共同意図に基づいた抑制的協力行動の発達2015

    • Author(s)
      清水(加藤)真由子,乾愛有美,金澤忠博, 日野林俊彦
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 食べる2018

    • Author(s)
      八十島安伸、中道正之、清水(加藤) 真由子、竹田 剛、佐々木 淳、渥美 公秀、中川 敏、木村 友美、岡部 美香、檜垣 立哉
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596182
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] 所属大学教員紹介ページ

    • URL

      https://univ.osaka-seikei.jp/department/education/teacher/132

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi