• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Methods of Support for Children and Students with Gender Identity Disorder/Gender Dysphoria in Educational Settings

Research Project

Project/Area Number 15K17281
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTeikyo Heisei University

Principal Investigator

SHOJIMA Sachiko  帝京平成大学, 健康メディカル学部, 准教授 (70572676)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords性別違和 / 学校 / コミュニケーション / セクシュアリティ / ナラティヴ / 対話的フォーカスグループ / ジェンダーワーク / 概念形成 / 性同一性障害 / 性的少数者 / 支援モデル / 支援 / 教育現場 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study examined methods of support for students with gender identity disorder/gender dysphoria (parties) in elementary, junior high, and senior high schools from three aspects: (1) between the parties - teachers, (2) between the parties - parents - teachers, and (3) between the parties -(2) between the parties concerned and teachers, (3) between the parties concerned and parents and teachers, and (4) between the parties concerned and other students. The results showed that schools have
The results suggest that schools have conflicting axes such as "individual response - group response," "present (consideration) - future (limitation: examinations, etc.)," "child maturity - immaturity," and "limitation of options - expansion of options," which may lead to variations in teachers' responses and awareness. However, it was clear that communication is supported by the fact that students, teachers, and parents "have a narrative for the future to become a community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

思春期・青年期の性同一性障害/性別違和の児童生徒は、関係性の中で孤立しやすい。所属感の減弱は自殺の素因であり、早急な介入が必要である。しかし、学校現場では対応に苦慮するケースが目立つ。本研究は学校における当事者を取り巻く関係性を洞察し、学校の機能と役割を明確にすることで、彼らを孤立から救うためのコミュニケーションについて明らかにするという点で意義がある。また本研究は一種の介入を伴い、研究に関わる当事者・教員・他生徒に介入の効果が見込まれる。特に、教員は、現場に対して長期的な波及効果を及ぼすと考えられる。

Report

(9 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (10 results) Remarks (12 results)

  • [Journal Article] 中学生の潜在的ハイリスク群に対する自殺予防プログラムの効果2019

    • Author(s)
      原田 知佳・畑中 美穂・川野 健治・勝又 陽太郎・川島 大輔・荘島 幸子・白神 敬介・川本 静香
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 90 Pages: 351-359

    • NAID

      130007733380

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パイオニアにきく(第10回)自分の力を取り戻す2018

    • Author(s)
      篠木 絵里・荘島 幸子
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 第10号 Pages: 62-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 性に揺らぎをもつ子どもたちに寄り添う~いま、必要とされる学校での支援とは2018

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 20 Pages: 69-71

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 企画者から<あいだ>のダイナミズムを捉えるには2017

    • Author(s)
      荘島幸子・鷹田佳典
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 93-96

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 質的研究領域としての〈あいだ〉2016

    • Author(s)
      大倉得史、荘島幸子、鷹田佳典
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 8

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中学校教員の「多様な性」に対する意識の違いとその背景2023

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ある性別を引き受けるということ-「なじむ」「追いつく」「重ねる」という語りにみる性的自己の定位と揺らぎ2022

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 安心感を生起させる雰囲気とは何か2022

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 性的マイノリティのパーソナリティ発達2022

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本青年心理学会、日本パーソナリティ心理学会共催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 性的マイノリティの児童生徒への対応と困難2022

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Development of the relationship between parents and their children who are sexual minorities: Negative emotions and perceptions after the children come out.2021

    • Author(s)
      Shojima Sachiko
    • Organizer
      19th European Conference on Developmental Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developmental Process of Assimilating Information on Sexuality and Forming Friendly Attitudes: Based on Interviews with University Students2021

    • Author(s)
      Shojima Sachiko
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] セクシュアリティをめぐる概念形成に関する発達的プロセス2020

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] セクシュアリティをめぐる概念形成に関する発達的プロセス2020

    • Author(s)
      荘島 幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development of the relationship between parents and their children who are sexual minorities: Negative emotions and perceptions after the children come out.2019

    • Author(s)
      Shojima Sachiko
    • Organizer
      19th European Conference on Developmental Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 性的マイノリティの自殺予防:発達に伴うリスクからみた、支援のポイント2018

    • Author(s)
      荘島 幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「アイデンティティ」の魅力を再考する(その4) ~セクシャルマイノリティという経験とその支援~2018

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 性的少数者の自殺予防2018

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 性別移行とレジリエンス2015

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 文化化される身体、身体化される文化2015

    • Author(s)
      荘島幸子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の援助希求について2015

    • Author(s)
      川野健治、荘島幸子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] よそおい行為の心理学2023

    • Author(s)
      (編集)荒川歩・鈴木公啓・木戸彩恵(分担執筆)荘島幸子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] キャリア教育の射程2023

    • Author(s)
      (編集)日本キャリア教育学会(分担執筆)荘島幸子
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      実業之日本社
    • ISBN
      4408416827
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 地域共生社会のための精神医学2023

    • Author(s)
      (編集)竹島正(分担執筆)荘島幸子・川野健治
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      中央法規出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 専門書を読もう2023

    • Author(s)
      (編集)吉田文・渡邊浩一・濱中淳子
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 児童心理学・発達科学ハンドブック2022

    • Author(s)
      (監訳)二宮克美、子安増生(編集)河合優年、服部環、郷式徹、山祐嗣、小塩真司、仲真紀子、根ケ山光一、氏家達夫(分担執筆)尾崎幸謙、荘島幸子他
    • Total Pages
      6000
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] よそおい行為の心理学2021

    • Author(s)
      荒川歩・鈴木公啓・木戸彩恵・荘島幸子
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学校における自殺予防教育プログラム  GRIP ─グリップ─ ──5時間の授業で支えあえるクラスをめざす2018

    • Author(s)
      川野 健治・勝又 陽太郎(編)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788515963
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 児童心理・発達科学ハンドブック(仮題)2017

    • Author(s)
      尾崎幸謙、荘島幸子
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] はじめての死生心理学(第12章第一著者)2016

    • Author(s)
      荘島幸子、川島大輔
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 質的研究法(川島大輔・近藤恵(編),はじめての死生心理学―現代社会において、死とともに生きる)2016

    • Author(s)
      荘島幸子、川島大輔
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] research map

    • URL

      https://researchmap.jp/s.shojima

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 帝京平成大学 教員紹介

    • URL

      https://www.thu.ac.jp/univ/teachers/2107

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/s.shojima

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 帝京平成大学 教員紹介

    • URL

      https://unipa.thu.ac.jp/uprx/up/bs/bsa001/Bsa00101.xhtml

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 帝京平成大学 教員紹介

    • URL

      https://www.thu.ac.jp/univ/teachers/2107

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] Sachiko Shojima's HOMEPAGE

    • URL

      http://www001.upp.so-net.ne.jp/sachiko-s/

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 帝京平成大学 教員紹介

    • URL

      https://www.thu.ac.jp/teacher_info_admin/profiles/detail/2107

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 帝京平成大学教員紹介

    • URL

      https://www.thu.ac.jp/teacher_info_admin/profiles/detail/2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Sachiko Shojima's HOME PAGE

    • URL

      http://www001.upp.so-net.ne.jp/sachiko-s

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] 帝京平成大学教員紹介

    • URL

      https://www.thu.ac.jp/teacher_info_admin/profiles/detail/2017

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] Sachiko Shojima's HOME PAGE

    • URL

      http://www001.upp.so-net.ne.jp/sachiko-s/

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 帝京平成大学教員紹介

    • URL

      https://www.thu.ac.jp/teacher_info_admin/profiles/detail/2107

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi